Aon-onderzoek ‘Veerkracht voor de toekomst’: Helft werkgevers laat potentieel medewerkers liggen

Ruim de helft (54%) van de medewerkers in Nederland vindt dat werkgevers hen onvoldoende tot hun recht laat komen. Daarnaast is 35% van de respondenten onzeker over hun huidige baan en voelt 46% geen sterke verbondenheid met hun werkgever. Deze drie elementen drukken een stevige stempel op vitaliteit en de weerbaarheid van medewerkers, met verminderde gezondheid, lagere productiviteit en een gebrek aan motivatie als gevolg. Dat blijkt uit het onderzoek Veerkracht voor de Toekomst van Aon, wereldwijd dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Voor het onderzoek werden 2.500 medewerkers (80%) en werkgevers (20%) in Nederland, het Vereniging Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Spanje ondervraagd.

Veerkracht in Nederland iets hoger dan in de rest van Europa
Hoewel de cijfers zeker voor verbetering vatbaar zijn, scoort Nederland op een aantal punten iets beter dan de rest van Europa. Gemiddeld voelen twee op de vijf medewerkers zich onzeker over hun baan en worstelt 70% van de medewerkers met weerbaarheid. Dat geldt in Nederland voor 65% van de ondervraagden.

“Ook al zien de cijfers er in Nederland iets beter uit, het is nog steeds zorgelijk dat zoveel medewerkers zich niet veilig genoeg voelen, een gevoel van saamhorigheid missen en zich niet volledig kunnen ontwikkelen. Hoe hoger de weerbaarheid, hoe beter medewerkers zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden, stressbestendig zijn, gemotiveerd en productief blijven. Dat is zeker in tijden van een coronacrisis van essentieel belang”, zegt Bas van der Tuyn van Aon Health Solutions.

Van der Tuyn vervolgt: “De inzet op veerkracht is niet ingegeven door corona. Het onderzoek Veerkracht voor de Toekomst is opgezet vóór de pandemie vanuit het beeld dat er veel dynamiek is rondom organisaties. Denk aan de toegenomen wereldwijde concurrentie, de invloed van technologie, oplopende zorgkosten en het feit dat we met meerdere generaties op de werkvloer actief zijn. Dit vraagt iets van veel organisaties en medewerkers, daarom vonden wij dat een verdiepend onderzoek naar succesfactoren van belang is.”

Investeren in vitaliteit helpt, maar wel met de focus op de juiste elementen
De meerderheid van de werkgevers (80%) ziet de voordelen van vitaliteitsprogramma’s en ruim de helft (55%) is de komende jaren van plan hier meer in te investeren. Van der Tuyn: “Het hebben van een vitaliteitsprogramma is één ding, maar hoe je daar vervolgens invulling aan geeft, maakt uiteindelijk het verschil. Eerder onderzoek wijst namelijk uit dat vijf pijlers van belang zijn in een breed vitaliteitsprogramma: fysiek, sociaal, emotioneel, financieel en professioneel.”

Nog niet alle werkgevers richten hun vitaliteitsprogramma’s over de volle breedte in. In 47% van de programma’s in Nederland missen twee of meer van de bovengenoemde pijlers. Daarmee scoren Nederlandse werkgevers wel weer iets beter dan hun Europese collega’s, waar de meerderheid geen brede aandacht heeft voor vitaliteit binnen de organisatie.

Financiële sector helpt ondernemers met geldzorgen
Naast consumenten kunnen straks ook ondernemers gebruik maken van een dienst die hen ondersteunt bij financiële problemen: Geldfit Zakelijk. Dat betekent dat banken en verzekeraars ondernemers die dreigen in problematische schulden terecht te komen op het spoor gaan zetten naar passende hulp. De betrokken partners vanuit de financiële sector hebben tot deze uitbreiding besloten, mede met het oog op de impact van de coronacrisis die een tweede fase ingaat.

Geldfit Zakelijk is een uitbreiding van de online test Geldfit.nl en komt per eind oktober beschikbaar. Ondernemers met geldzorgen worden via Geldfit Zakelijk met een specifieke online test doorgeleid naar gepaste hulp. De schuldhulproute biedt vervolgens zelfhulptoepassingen, een online vraagbaak, coaching van oud- of mede-ondernemers en doorverwijzing naar gemeenteloketten voor ondernemers met financiële problemen. Geldfit Zakelijk komt tot stand met financiële steun van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), het Verbond van Verzekeraars, InRetail en Vattenfall.  

Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken: “Door de coronacrisis ontstaan er naar verwachting nieuwe risicovolle doelgroepen met betalingsachterstanden of schulden. Ondernemers zijn één van die beoogde risicodoelgroepen. De behoefte aan een specifiek kanaal voor ondernemers is daarmee actueler dan ooit.” Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars: “Met Geldfit Zakelijk krijgen ondernemers effectieve hulp. We zijn blij dat we dit op korte termijn samen met andere partners voor ondernemers beschikbaar kunnen stellen’’

Volgens Buijink en Weurding is Geldfit Zakelijk een aanvulling op de ondersteuning die banken en verzekeraars reeds aan hun kleinzakelijke klanten bieden, Buijink: “De Gedragscode Kleinzakelijke Financiering is inmiddels enkele jaren in werking’’. Weurding: “Met dit initiatief worden ondernemers ook opgevangen als hun relatie met hun bank of verzekeraar onverhoopt toch eindigt.”

Als onderdeel van Geldfit Zakelijk wordt een pilot gestart met Stichting MKB Doorgaan. De Stichting biedt financieel advies aan ondernemers die hun problemen niet meer zelf te boven kunnen komen. Deze pilot wordt gefinancierd door de betrokken partners. Jacqueline Zuidweg, directeur van MKB Doorgaan, geeft aan blij te zijn eind oktober van start te kunnen: “MKB Doorgaan staat klaar om meer MKB’ers te helpen. Het is erg goed om te zien dat in Nederland nu vroegsignalering en financiële hulpverlening op de zakelijke markt door zovele partijen wordt opgepakt’’.

Financiële sector helpt ondernemers met geldzorgen
Geldfit Zakelijk borduurt voort op het succes van de online test GeldFit.nl voor particulieren en de infrastructuur die door de Nederlandse Schuldhulproute is opgezet voor particuliere schuldhulpverlening en vroegsignalering. Directeur van de NSR, Martin Suithoff benadrukt: “De afgelopen tijd is gelet op de mogelijke rappe verslechtering van de economie en veel energie gestoken in het versneld beschikbaar maken van onze tool voor de zakelijke markt”. Naast de techniek is het ook belangrijk dat partners waar we naar doorverwijzen klaarstaan. “We zijn blij dat we naast consumenten nu ook ondernemers bij passende hulp kunnen brengen.”, aldus Martin Suithoff.

Geldfit Zakelijk heeft onlangs de pilotfase succesvol afgerond en de lancering staat gepland op 27 oktober. De komende weken worden in de aanloopfase de laatste bugs verholpen om vervolgens eind oktober een bredere bekendheidscampagne te starten. Voor de privé-situatie is de consumententest beschikbaar op Geldfit.nl.