Aon: |Adoptie slimme en veilige auto’s blijft onnodig achter:


De adoptie van slimme en veilige auto’s blijft onnodig achter doordat autodealerbedrijven, verzekeraars, werkgevers en leasemaatschappijen zich onvoldoende realiseren wat het effect van veiligheidssoftware in auto’s is op de verkeersveiligheid en (auto)mobiliteitskosten. Slechts 4% van het Nederlandse wagenpark – dat in totaal ruim 8 miljoen personenauto’s telt – is nu naar schatting uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zoals Adaptive Cruise Control, autonome remsystemen, Blind Spot detection en Lane Keeping Assist Systems.

Om het nut van ADAS te tonen en de toepassing ervan net zo vanzelfsprekend te maken als gordels en ABS, rijdt een konvooi van zes semi-zelfrijdende auto’s vandaag – woensdag 13 juni – over de openbare weg van Groningen via Helmond naar Rotterdam met gebruikmaking van deze comfort- en veiligheidssystemen.
De rit, een initiatief van risico- en verzekeringsadviseur Aon, start rond 07:30 uur vanaf het 5G Lab in Groningen en eindigt omstreeks 17:00 uur in Rotterdam. Tussendoor wordt nog de Johan Cruijff Arena bezocht voor een demonstratie van autonoom parkeren. Halverwege, rond 13:00 uur, maakt het konvooi een stop in Helmond voor een rondetafeldiscussie op de Automotive Campus om een publiek-/private dialoog te starten over de effecten van ADAS op de verkeersveiligheid. Het konvooi is ‘connected’ waardoor opkomend verkeer via Flitsmeister, Waze en de ANWB verkeersinformatie nauwkeurig wordt geïnformeerd.

De test is een vervolg op een eerdere ‘Nationale Platoontest’ (zie archoeffoto’s|)  op de openbare weg in maart 2016. Bijna zestig voertuigen reden destijds achter elkaar met behulp van onder meer Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Assist System. De rit zorgde voor veel media-aandacht en had als doel de combinatie van comfort- en veiligheidssystemen in auto’s hoger op de agenda van onder meer auto-importeurs, leasebranche en de overheid te zetten.