ANWB tien keer op rij winnaar in WUA online oriëntatie onderzoek naar Autoverzekering

 

Het is ANWB.nl gelukt om 10 keer achter elkaar de nummer 1 positie in te nemen in de Web Performance Scan Autoverzekering, het customer journey benchmark onderzoek van WUA. Een unieke prestatie, ongeëvenaard in de historie van benchmarkonderzoek bij WUA. In dit vrije oriëntatie onderzoek, uitgevoerd in maart 2018, gingen 400 consumenten (200 op desktop en 200 op smartphone) zich online oriënteren op het afsluiten van een autoverzekering.

Met een Web Performance Score van 68 weet ANWB een nóg beter resultaat te halen dan in het voorgaande onderzoek. De nummer 2 CentraalBeheer.nl boekt groei, deze partij scoorde in de vorige meting van oktober 2017 nog buiten de Top 5. FBTO.nl completeert de top 3 en zet net als CentraalBeheer een Web Performance Score neer van 59.

Inhaalslag Centraal Beheer & FBTO
Interessant in het onderzoek is de opmars die Centraal Beheer maakt sinds de laatste twee onderzoeken. Waar de verzekeraar uit Apeldoorn in april 2017 nog op de zesde plek stond, presteert CentraalBeheer.nl nu als 1 na beste in de markt. Van de desktop-gebruikers wil 100% na de Eerste Indruk doorgaan bij deze partij en CentraalBeheer.nl weet goed te scoren op alle drie de thema-onderdelen in de Verdieping: Look & Feel, Aanbod en Merk.

FBTO heeft zich ook bij de best presterende partijen kunnen voegen en bevindt zich nu op de derde plek. Bij de laatste onderzoeken wisten Independer en Allsecur nog meer consumenten te overtuigen, maar deze scoren nu toch lager, hoewel de onderlinge verschillen soms minimaal zijn. Univé heeft de vierde plek ingenomen en boekt een interessante inhaalslag als het gaat om Vindbaarheid (van 26% in oktober naar 32% in de huidige meting): de veranderingen en verbeteringen in de website zijn niet onopgemerkt gebleven en Univé klimt van de 7e naar de 4e positie.

Overall insights onderzoek

  • ANWB.nl wint het onderzoek voor de 10e (!) keer op rij. ANWB.nl wint voornamelijk doordat ze een erg sterke merkperceptie neerzetten. ANWB.nl is niet alleen een lang bestaand met een betrouwbare imago, maar weet dit beeld ook via de website over te brengen.
  • ANWB.nl weet op de desktop een sterke merkperceptie neer te zetten, maar Interpolis.nl en Unive.nl krijgen de voorkeur onder de smartphonegebruikers.Interpolis.nl zet op smartphone een goede customer experience neer, maar wordt nog door relatief weinig mensen gevonden