Ambitieuze 30-jarige Stichting Salvage denkt aan uitbreiding dienstenpalet met asbest en cyber

De Stichting Salvage, die 30 jaar geleden is opgericht om namens verzekeraars eerste hulp te bieden aan gedupeerden na brand, is blij met de recente uitbreiding van het mandaat om ook mensen en bedrijven van dienst te zijn na water- en stormschades. Daarnaast heeft het de ambitie om in de nabije toekomst ook een coördinerende , hulpverlenende en schadebeperkende rol te vervullende bij asbestcalamiteiten. Daarover is het momenteel in gesprek met het Verbond van Verzekeraars. Daarnaast ziet men op termijn mogelijk ook een rol voor zichzelf weggelegd op andere gebieden, zoals bijvoorbeeld cyber. Een en ander kwam naar voren tijdens een met ruim 250 personen feestelijke bijeenkomst die gisteren 11 mei jl. werd georganiseerd in het oefencentrum Crailo van de brandweer in Bussum ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de stichting.

In een toespraak benadrukte directeur Brenda Reinders de bezieling van betrokkenen als kracht en succesfactor voor het werk van Salvage. “Bij de pioniers van het eerste uur die zich naast hun dagelijkse werk geheel belangeloos met veel enthousiasme hebben ingezet om het initiatief in ons land echt van de grond te krijgen;  bij de salvagecoördinatoren die dag en nacht klaar staan en zich spontaan melden als het druk is maar ook voor een piepklein brandje ’s nachts op weg gaan; bij de medewerkers van de alarmcentrale die altijd breid zijn om extra diensten te draaien als er weer een onweersbui of hagelbui over ons land trekt; bezieling zie ik ook bij ons eigen zes  personen tellend team, waarop ook buiten kantoortijd altijd een beroep kan worden gedaan.”

Maatschappelijke rol

Brenda Reinders stond verder onder meer stil bij de belangrijke maatschappelijke rol van de Stichting Salvage, bijv. door oog te hebben voor  ouderen, mensen met psychische problemen en andere hulpbehoevenden, op de belangrijke samenwerking met de brandweer en overheden. “Ondanks het landelijk Protocol da we met gemeenten hebben afgesproken is nog lang niet elke gemeente voldoende op de hoogte is van onze werkzaamheden. Daar zullen we de komende tijd meer energie insteken.” Richting brandweer hield zij een pleidooi om sneller te worden ingeschakeld. “De brandweer vindt dat ze lang op ons moeten wachten. Wij vinden op onze beurt dat we niet snel genoeg geroepen worden. Hoe eerder we ter plekke zijn, des te meer valt er te beredden, zeker bedrijfsmatig. Daarom proberen we de meldkamer van de brandweer zover te krijgen dat we bij grotere calamiteiten  direct worden gewaarschuwd.

Reinders ziet in het werk van de Stichting Salvage meer kansen voor verzekeraars dan de voordelen op het gebied van schadelastbeperking en ene hogere klanttevredenheid die nu reeds wordt gebodene. “Gedupeerden zijn direct na een brand het meest gemotiveerd om iets te veranderen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Er liggen kansen op het gebied van preventie.” Ook wijst zij op de voordelen van de inzet van maatschappij-experts als salvagecoördinator en sprak zij de hoop uit dat andere verzekeraars het voorbeeld van Achmea volgen. “Misschien moeten we er wel naar toe at de salvagecoördnator direct de schade kan regelen voor de betrokken verzekeraar, zeker waar het gaat om kleine schades. Met één bezoek is alles in gang gezet en afgewikkeld. We wordt daar niet blij van?, aldus Reinders, volgens wei de stichting veel data heeft over oorzaken, omvang en of het team brandonderzoek erbij is geweest.  Die data willen we delen en daar maken we met de verzekeringsbranche graag een afspraak over”

Tot haar tevredenheid wordt ‘Salvage’ steeds meer gezien als vertegenwoordiging van de gezamenlijke verzekeraars. Zo kwam in een gesprek met burgemeester Van der Tak de Tak van de gemeente Westland al eens de wens naar voren om meer onderlinge  samenwerking van verzekeraars op het gebied van asbest. Hij had bij de grote asbestcalamiteit in zijn gemeente graag gezien dat een instantie namens betrokken verzekeraars de activiteiten had gecoördineerd. Een samenhangende aanpak ontbrak. Reinders daarover: “We hebben hiervoor nu  niet het mandaat maar zien wel mogelijkheden om hier in de toekomst een rol te vervullen. Bij grote calamiteiten moet er een partij zijn die de regie voert namens de verzekeraars en het mandaat heeft om de lijnen uit te zetten met de overheid ter plaatse. Zodat de schadeafhandeling daar naadloos op kan aansluiten. Ik zien ons in die hulpverleningenketen als een onmisbare schakel. We zijn al gewend om samen te werken met de overheid en ik denk dat daar ook onze meerwaarde ligt voor verzekeraars. Daarom staan we ook in het Draaiboek Brand van het Verbond. Die rol willen we verder uitbouwen”, aldus een ambitieuze voorzitter van de Stichting Salvage