Altijd en overal je verzekeringen bij de hand met Mijnverzekeringenopeenrij.nl

 

Sinds vandaag (2 april 2018)  kunnen consumenten op de website Mijnverzekeringenopeenrij.nl een overzicht maken van hun verzekeringen. De website is een gezamenlijk initiatief van verzekeraars van Nederland om consumenten meer inzicht in hun verzekeringen te geven. Mijnverzekeringenopeenrij.nl start met een testfase, waarin de website voortdurend wordt verbeterd en nog niet alle verzekeringen door verzekeraars aangeleverd worden aan de website. De verwachting is dat het aantal verzekeringen dit jaar gestaag zal groeien.

“Met het online overzicht heb je altijd en overal een actueel en overzichtelijk beeld van je verzekeringen. Dat is handig op momenten waarop je snel informatie over je verzekeringen nodig hebt, bijvoorbeeld als je schade hebt”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. Tijdens de testfase zullen meer verzekeraars hun aansluiting op de website afronden, waardoor hun verzekeringen gemakkelijk toe te voegen zijn aan het overzicht. Op Mijnverzekeringenopeenrij.nl staat een actuele lijst met deelnemende verzekeraars en verzekeraars die binnenkort zullen deelnemen. Op dit moment wordt meer dan de helft van alle particuliere verzekeringen door de verzekeraars aangeleverd. De verwachting is dat dit aandeel in de loop van 2018 zal stijgen naar boven de tachtig procent. Weurding: “Mijnverzekeringenopeenrij.nl is nu al voor een grote groep consumenten goed te gebruiken. Wij willen graag leren van hun gebruik om de website verder te verbeteren.”

Nederlanders bewaren polissen nog op papier
Uit onderzoek onder 1029 consumenten door Gfk blijkt dat bijna twee op drie consumenten zijn polissen op papier bewaart. Slechts 16 procent bewaart zijn polissen digitaal. “Nederlanders lopen internationaal gezien voorop als het gaat om het digitaal en online regelen van hun geldzaken”, aldus Weurding, “maar veel consumenten bewaren hun verzekeringen nog op papier. Met Mijnverzekeringenopeenrij.nl heeft iedereen een startpunt om een digitaal overzicht van al zijn verzekeringen te maken.”

Overzicht maken
Consumenten maken een overzicht door per verzekeraar hun klantkenmerk in te voeren. Dat kan een polis-, klant- of relatienummer zijn. Daarna verschijnen alle gevonden verzekeringen van de verzekeraar in het overzicht. Met de machtigingsfunctie kunnen consumenten hun verzekeringen met iemand anders delen. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld een overzicht maken voor het gehele gezin. Niemand heeft toegang tot de verzekeringsgegevens, ook verzekeraars en adviseurs niet. De gegevens worden verder met niemand gedeeld, tenzij de consument met de machtigingsfunctie hiervoor nadrukkelijk kiest.