AGCS: Aantal schades in scheepvaart blijft dalen; ‘perfecte storm’ van reguleringen, kostenbesparingen en cyber bereikt nieuwe piek.

 

Wereldwijd zijn er afgelopen jaar 85 grote schepen verloren gegaan met de Zuid-Chinese en Zuidoost-Aziatische wateren als voornaamste locaties. Een daling van 50% over een periode van tien jaar, wat voornamelijk het gevolg is van de ontwikkeling van een stabielere veiligheidsomgeving door rederijen. Het oosten van de Middellandse Zee neemt de plek over van Britse Eilanden als regio met de meeste incidenten. Nalatigheid van de bemanning, achterstallig onderhoud en cyber zijn de voornaamste zorgen en de economische druk op budgetten neemt toe. Nieuwe navigatie- en controletechnologieën kunnen helpen om de impact van menselijke fouten te beperken. De afgelopen vijf jaar veroorzaakte dit een verlies van $1,6 miljard. Een teveel aan vertrouwen in technologie brengt echter ook risico’s met zich mee. Dat zijn enkele uitkomsten van de vijfde jaarlijkse Safety & Shipping Review 2017 van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), waarin schades van boven de 100 ton geanalyseerd.

In 2016 zijn 85 schades gerapporteerd waarbij de schepen volledig zijn vergaan. Dit is een daling van 16% vergeleken met vorig jaar (101). Voorlopige cijfers tonen aan dat 2016 het jaar is met het laagste aantal schades in de afgelopen tien jaar. Volgens het rapport is het aantal scheepsongevallen ook licht gedaald, namelijk met 4% tot 2.611. “Hoewel de langdurige neerwaartse trend bemoedigend lijkt, is er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid,” zegt Baptiste Ossena, Global Product Leader Hull & Marine Liabilities bij AGCS. “De maritieme sector wordt geteisterd door een aantal onlosmakelijk verbonden risico’s in een tijd van economische zwaktes.”  Milieutoezicht neemt gestaag toe met recordboetes voor vervuiling door schepen als gevolg. Nieuwe regels rondom ballastwater die in 2017 ingaan, zijn meer dan welkom. Echter de kosten van de naleving kunnen een aanzienlijke impact hebben op de toch al zo geteisterde reders. Politieke risico’s nemen toe doordat er meer activiteit is op hotspots zoals Yemen en de Zuid-Chinese Zee met als gevolg dat vaarroutes worden bedreigd. De dreiging van offshore cyberaanvallen is aanzienlijk. Een ‘perfecte storm’ van een toenemende druk door regelgeving gecombineerd met flinterdunne marges en nieuwe risico’s doemt op,” zegt Ossena.

Schadelocatie

Meer dan een kwart van de schades aan schepen in 2016 (23) deed zich voor in Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filippijnen – de probleemgebieden van de laatste tien jaar. Het aantal schadegevallen bleef stabiel, maar het waren er nog steeds twee keer zoveel als op de Middellandse de Zwarte Zee (12), de regio met de op één na meeste schades. Het aantal schades steeg in Japan, Korea, Noord-China, Oost- Afrikaanse kust, de Zuid-Atlantische Oceaan, de Oostkust van Zuid-Amerika, de Canadese Arctische Wateren en de maritieme regio’s van Alaska. Vrachtschepen (30) zijn verantwoordelijk voor meer dan een derde van alle schades. Schades met passagiersschepen zijn lichtjes toegenomen (8). Dit is te wijten aan toenemende drukte op de Middellandse Zee en Zuidoost-Azië. De geldende norm blijft een probleem voor sommige delen in Azië waar slechte weersomstandigheden, gebrekkig onderhoud, zwakke handhaving van de regels en de overbemanning bijdragen aan het schadetotaal.

De meest voorkomende oorzaak van wereldwijde scheepvaartschades blijft het zinken van een schip. In 2016 goed voor de helft van alle schades en niet zelden veroorzaakt door slechte weersomstandigheden. In hetzelfde jaar werd meer dan een derde van de scheepsincidenten veroorzaakt door machinebreuk. Dit zorgde ook voor een toename in incidenten van 16% in de regio Zwarte Zee en het oosten van de Middellandse Zee (563). Deze toename is voldoende om de Britse Eilanden te vervangen als voornaamste locatie qua incidenten van de afgelopen tien jaar. Wereldwijde piraterij en scheepsincidenten in de Arctische wateren nemen jaarlijks af. De uitdagingen en risico’s blijven echter bestaan, zoals bijvoorbeeld het groeiend aantal ontvoeringen van bemanning in delen van Azië en WestAfrika en de impact van een verwachte toename in vaarroutes over de Noordpool.

In het rapport benoemt AGCS onder meer de volgende potentiële risico’s :

  • Nalatigheid bemanning;
  • Onvoldoende onderhoud;
  • Toename faillissementen;
  • Technologie zorgt voor verbeteringen en vermindert de kans op menselijke fouten, maar een teveel aan vertrouwen zorgt echter voor risico’s;  
  • Structurele integriteit van schepen: Dit blijft een probleem in het licht van een reeks incidenten en schades als gevolg van breuken de afgelopen jaren en in het bijzonder bij schepen die zijn omgebouwd;
  • Brand op zee: Recente cijfers van branden op containerschepen hebben vragen opgeroepen of de veiligheidssystemen rekening houden met de grootte van het schip. Onjuist gelabelde vrachten kunnen het probleem doen toenemen;
  • Potentieel verlies van 4 miljard euro: grotere schepen, de toenemende kosten voor het verwijderen van scheepswrakken, de effecten op het milieu, een hogere mate van aansprakelijkheid en voorschriften zorgen ervoor dat dergelijk scenario niet onwaarschijnlijk is;
  • Autonome scheepvaart kan in de nabije toekomst worden uitgevoerd op vaste regionale routes. Het is van belang dusdanige afwegingen rondom veiligheid te ontwikkelen om aanvaringen en uitdagingen op het gebied van de huidige regelgeving en aansprakelijkheidskwesties te vermijden.

 

 

Het volledige AGCS Safety & Shipping Review 2017  is hier te downloaden:http://www.agcs.allianz.com/insights/white-papers-and-case-studies/safety-and-shipping-review-2017/. Een uitgebreidere samenvatting van het rapport staat in het digitale magazine van deze week