AFM ontvangt 2.752 signalen over mogelijke misstanden in eerste helft van 2019

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ontving in de eerste zes maanden van 2019 2.752 signalen van mogelijke misstanden in de financiële sector. Ook beantwoordde zij ruim 10.000 vragen over toezicht en wet- en regelgeving. In de Signalenmonitor – die de AFM vanaf nu halfjaarlijks publiceert – legt de toezichthouder uit wat ze zoal tegenkomt en wat met meldingen wordt gedaan.

Iedere dag ontvangt de AFM een flink aantal signalen. Van januari tot en met juni 2019 in totaal 2752. In de ‘Top 5 signalen’ staan de onderwerpen waarover het meest gemeld is, zijn:

Opbouwen vermogen: De meeste signalen over het opbouwen van vermogen gingen over partijen die forex en/of crypto’s aanbieden. Melders zouden binnen een korte tijd veel winst kunnen behalen. In de meeste gevallen waren zij aan het einde van de rit hun inleg kwijt.De AFM heeft contact gehad met Facebook over de misleidende bitcoin-advertenties en geeft voorbeelden van misleidende bitcoinadvertenties door. Het streven is om de misleidende advertenties terug te dringen;

Financieren woning:De meeste signalen die de AFM ontving over woningfinanciering gingen over het oversluiten van de hypotheek en over de berekening van de vergoeding bij vervroegde aflossing.Om huizenbezitters duidelijkheid te geven over hoe de vergoeding berekend kan worden, hebben we een stappenplan en een checklist opgesteld.

Schadeverzekeringen:De signalen over schadeverzekeringen waren uiteenlopend. Veel signalen gingen over inkomens- en arbeidsongeschiktheids-verzekeringen, maar ook over inboedel- en autoverzekeringen. De klachten gingen voornamelijk over de informatieverstrekking en over de schadeafhandeling.Lees hier waar u op moet letten bij het afsluiten van een verzekering.

Geld lenen:De AFM heeft signalen van consumenten ontvangen die een lening wilden afsluiten via social media. Zij moesten vooraf een bedrag betalen. Het is niet toegestaan dat een kredietaanbieder geld vraagt voor de aanvraag van een lening. In de praktijk werden de leningen nooit verstrekt en was er dus sprake van oplichting.Ook kregen we meldingen over flitskredieten aangeboden vanuit het buitenland. Deze flitsaanbieders vragen mogelijk te veel rente en andere kosten werden berekend. Lees hier wat de AFM doet om flitskredietaanbieders te weren.

Betalen:Melders maken zich zorgen over de invoering van de PSD2-richtlijn. Deze richtlijn maakt het mogelijk (alleen met instemming van de rekeninghouder) dat bepaalde betaaldienstverleners inzicht krijgen in het betaalgedrag van de consument.Ook ontvingen we signalen waarbij consumenten slachtoffer waren van phishing. Cybercriminelen proberen met linkjes in nepmailtjes of op social media gevoelige gegevens te ontfutselen zoals inloggegevens of pincodes.Lees hier hoe u phishing kunt herkennen en voorkomen.

Vragen van consumenten en professionals

De AFM heeft de eerste zes maanden van 2019 ruim 10.000 vragen beantwoord van consumenten en professionals over het toezicht en wet- en regelgeving. Het ging om 8.429 vragen van professionals over uiteenlopende onderwerpen zoals het aanmelden van een beleidsbepaler, het aanvragen van een vergunning of de interpretatie van wet- en regelgeving. De vijf meest gestelde vragen hadden betrekking op kostenmaatstaf en Wwft 2019, personentoetsing, vergunningsaanvraag, vergunningswijziging en toezichtkosten

Ook de 1.789 vragen van consumenten zijn gevarieerd. Consumenten willen bijvoorbeeld weten of een partij een AFM-vergunning heeft of wat zij kunnen doen als een hypotheekverstrekker bij het oversluiten van de hypotheek onduidelijk is over de kosten.

De informatie die de AFM ontvangt van consumenten en ondernemingen valt onder de geheimhoudingsplicht, net als de eventuele acties die daarop volgen. Wel kan de AFM een beeld geven van de omvang en aard van de meldingen die binnenkomen en hoe zij vervolgens te werk gaat. In de signalenmonitor staan daarvan praktijkvoorbeelden en wordt verder uitgelegd hoe de AFM in het algemeen tot maatregelen komt.

Signalen niet op individuele basis opgelost

De AFM beoordeelt alle binnenkomende signalen en kan naar aanleiding daarvan besluiten om nader onderzoek te doen. Het doel is om financiële dienstverleners op hun werkwijze aan te spreken en tot verbetering aan te zetten. Signalen worden door de AFM nooit op individuele basis opgelost, daarvoor kunnen melders terecht bij andere instanties, zoals het Kifid en brancheorganisaties.

Bekijk de AFM Signalenmonitor
https://publicaties.afm.nl/signalenmonitor/signalenmonitor-q1-en-q2-2019/

foto: ‘© AFM’.