AFM in jaarverslag 2016: 750 maatregelen en 8,5 miljoen euro aan boetes opgelegd

De Autoriteit Financiële Markten heeft naar eigen zeggen in 2016 effectief gewerkt aan de verkleining van risico’s voor consumenten en beleggers. “Om innovatie te stimuleren is samen met DNB een InnovatieHub opgericht. Ook investeerde de AFM in technologie en nieuwe toezichtmethodieken op basis van gedragswetenschappen. Internationaal wordt meer en meer samenwerking gezocht. Met een gerichte toezichtaanpak wil de AFM bestaande problemen oplossen en toekomstige problemen voorkomen. Ingrijpen blijft nodig, in 2016 zijn 750 maatregelen getroffen en is €8,5 miljoen aan boetes opgelegd”, aldus de toezichthouder in het jaarverslag over 2016.

Merel van Vroonhoven, voorzitter van het bestuur van de AFM: “We hebben in 2016 goede voortgang geboekt met drie strategische prioriteiten, gericht op het verkleinen van de risico’s in de financiële markten, het vernieuwen van ons toezicht en het vergroten van de wendbaarheid van onze organisatie.