Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan het belang van klanten schaden. Dit constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uit diverse toezichtonderzoeken en uit de Marktmonitor adviseurs en bemiddelaars.
Financieel dienstverleners (FD’ers)
spelen een belangrijke rol bij de financiële beslissingen van veel consumenten.
Een FD’er moet er zeker van zijn dat hij controle heeft over zijn
bedrijfsvoering. Het niet voldoen aan vergunningseisen of onvoldoende risicomanagement
bijvoorbeeld op het gebied van informatiebeveiliging, kunnen het klantbelang
schaden. Op alle gebieden die de bedrijfsvoering raken moet het huis op orde
zijn.
De AFM heeft dit jaar onderzoek gedaan naar de bedrijfsvoering. Met name bij
vergunninghouders die al eerder een handhavingsmaatregel kregen opgelegd voor
het onvoldoende voldoen aan vergunningseisen. Het doel hiervan was om het
effect van deze maatregelen te toetsen. “De uitkomsten zijn teleurstellend. Er
zijn nog steeds FD’ers die niet voldoen aan alle wettelijke eisen zoals onder
meer het hebben van een Kifid-aansluiting of een
beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Een professionele sector moet voldoen aan
de basisvereisten. Wij verwachten dat iedere FD’er die een vergunning heeft en
wil behouden voldoet aan de basisvereisten. Daarom is de naleving van ‘integere
en beheerste bedrijfsvoering’ ook in 2024 een speerpunt van het toezicht.”
Terugkerende tekortkomingen: samenwerking met freelancers en diplomaplicht
De AFM kan vanuit de jaarlijkse
Marktmonitor. zien hoeveel vergunninghouders samenwerken met freelancers. Deze
samenwerking verloopt nog steeds niet altijd volgens de regels.
Vooral de beloning van freelancemedewerkers heeft onze aandacht omdat uit
onderzoek blijkt dat in veel gevallen volledig variabel wordt beloond. Dit is
niet toegestaan.
In 2023 bleek ook weer dat een groep FD’ers niet voldoet aan de diplomaplicht.
Er zijn dan bijvoorbeeld geen adviserende klantmedewerkers voor de
adviesvergunningen die zij hebben. De AFM wijst de betreffende FD’ers dringend
op hun verantwoordelijkheden. “Daarnaast constateren wij dat een deel van de
sector het lastig vindt om de kennis te vergroten op voor klanten relevante
transities en specifieke nieuwe diensten. Zoals bijvoorbeeld bij
schadeverzekeringen op het gebied van cybersecurity en klimaat.”
Aandacht voor toekomstbestendig en wendbaar verdienmodel
De AFM ziet dat een deel van de sector volop in beweging is. Kantoren kiezen bijvoorbeeld voor specialisatie naar doelgroepen of producten, samenwerking met andere organisaties of gaan samen op in grotere organisaties. Deze aanpassingen vloeien deels voort uit het gegeven dat de FD’ers aan toenemende wettelijke normen van de beheerste bedrijfs¬voering moeten voldoen. Aanpassingen naar een meer professionele organisatie liggen voor de hand. De AFM stimuleert FD’ers om een verdienmodel te hebben dat toekomstbestendig en wendbaar is en met het behoud van het ‘klantbelang centraal’.