Adfiz-voorzitter Wim Heeres: Korte metten maken met kosten- en prijsobsessie

 

 “Ik zou overigens in de breedte graag zien dat er meer aandacht komt voor opbrengst dan voor kosten. We zullen als branche, maar zeker ook met politiek en toezichthouder, korte metten moeten maken met die kosten- en prijsobsessie. Anders is het slagveld van commerciële honger en valse zuinigheid niet te overzien.” Die woorden sprak  Adfiz-voorzitter Wim Heeres gisteren uit tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de intermediairorganisatie. Ook benadrukte hij dat het maar eens duidelijk moet zijn dat advies geld kost. “Het lijkt makkelijk scoren voor consumentenorganisatie, politicus, toezichthouder of aanbieder om steeds vraagtekens bij de beloning te zetten. Maar weet wel, uiteindelijk knijp je daarmee de marges zo uit, dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold. Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk. Zeker in een maatschappij waar consumenten en bedrijven steeds meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid”, aldus de Adfiz-voorzitter die zijn woorden kracht bijzette door nadrukkelijk te stellen: Gratis advies bestaat niet. Gratis zorgplicht bestaat niet.Gratis hulp bij problemen bestaat niet.

Terugkijkend op 2016 stelde Heeres  dat Adfiz in 2016 mooie mijlpalen zijn behaald voor het vak: Toegankelijkheid van advies staat prominent op de politieke agenda; de Tweede Kamer laat de minister niet los inzake lastige dossiers als toezichtkosten en vakbekwaamheid. Steeds meer verzekeraars willen weer investeren in betere samenwerking. En bovenal voelen leden zich weer steeds beter thuis in onze bruisende vereniging.

Desalniettemin stak de Adfiz-praeses niet onder stoelen of banken dat er zaken beter kunnen. “Multichannel anno 2017 is een voor klanten ondoorzichtig spel, van hippe namen, net wat andere voorwaarden en steeds weer die suggestie van prijsvoordeel. Het lijkt transparant, maar intussen is het bijna makkelijker de beste telefoondeal te vinden. Mensen begrijpen dit niet. En dat ondergraaft het vertrouwen.Ik geloof in eenvoud. Zeker met al die nieuwe mogelijkheden. Geef de klant dezelfde polis voor dezelfde prijs, waarbij het niet uitmaakt via welk kanaal hij het contract sluit”, aldus Heeres, volgens wie ‘ondernemers die internet echt snappen  het precies zo doen’. “. Of het nu Apple is of Coolblue. Clicks zijn niet goedkoper dan bricks. En het is in ieders belang. Want feitelijk zeggen we daarmee: we gaan niet langer de strijd aan met onszelf, maar met de concurrent.’

En voor de adviesmarkt geldt volgens hem hetzelfde . “Fintech maakt voor ons een mix van concepten mogelijk. Uiteindelijk stelt techniek ons in staat om overall efficiënter te werken, en dat maakt ons als adviseur aantrekkelijker. Als adviseurs zitten we trouwens niet in het laagste prijs spel. Ons spel heet de grootste toegevoegde waarde. We zijn veruit het beste uitgerust om klanten écht te helpen, beter dan welke prijsvergelijker, omni-channelaanbieder of execution-only formule dan ook.  Uiteindelijk ziet de klant dat ook, de terugkerende spijtoptanten zijn nu al legio.Wij zullen innoveren zodat het gemak en de efficiëntie die wij bieden gelijkwaardig is aan allerlei fintech-uitdagers. Maar als adviseur winnen we door onze oprechte aandacht voor onze klanten, voor al hun vragen en hun twijfels’, aldus een strijdvaardige Heeres, die pleitte voor meer samenwerken. “Als we elkaar durven vertrouwen, blijkt er veel mogelijk.”

 

.

Heeres sloot af met een verlanglijstje richting  politiek: regering en Tweede Kamer, die hij onder meer opriep te haan staan voor iedere adviseur die met passie en bevlogenheid met zijn klanten aan de slag is. “Kom met ons praten over wat je van de markt verlangt, en kom ook met ons praten als je wilt weten wat er nodig is voor nog beter onafhankelijk advies”, aldus de Adfiz-voorzitter , die de volgende vijf punten op zijn verlanglijstje heeft staan: fiscaal aftrekbare advieskosten, een gelijker speelveld, een alternatief voor verplichte herexamens, een overheidsbijdrage aan de enorme toezichtslast en een rem op allerlei nieuwe regels om spoken uit het verleden te verjagen.. “En tegen diezelfde Tweede Kamer durf ik te zeggen: doe dit niet omdat wij het vragen, of omdat we hardwerkende MKB-ondernemers zijn. Doe het omdat advies waardevol is, omdat advies belangrijk is voor consumenten en ondernemers.”