Brancheorganisatie Adfiz vierde gisteren haar
110-jarig bestaan met onder meer een
branchedebat, waar negen toppers uit de sector met elkaar in debat gingen over
de waarde van advies. “De waarde van advies staat niet ter discussie”, zo zei
één van de deelnemers. “Daar zijn we het volgens mij met z’n allen over eens.
De vraag is alleen hoe we dat beter tussen de oren van de klant krijgen”. Na
het debat, toen de fikse regenbuien waren overgetrokken en de zon doorbrak, was
er een borrel en barbecue in de tuinen van Museum SingerLaren.
In de ochtend spraken de leden van Adfiz Jong
Management met het bestuur over de branche in 2040. En de stappen die nu gezet
moeten worden. De middag begon met de voorjaars-ALV. Traditiegetrouw werd deze
geopend met een speech door
onze voorzitter Wim Heeres. Enno Wiertsema nam vervolgens het woord. Hij
lichtte kort de jaarrekening 2018 toe (aangenomen door de leden) en vertelde
over de plannen voor de komende periode. Daarna werden nog enkele
herbenoemingen voor het bestuur (Tom Pedroli) en de ledenraad ter goedkeuring
voorgelegd (alle goedgekeurd). De ALV werd afgesloten door Adfiz-lid
Anne Muurling die twee liedjes ten
gehore bracht uit zijn eigen theaterprogramma.
Na de pauze startte het branchedebat met Arjan Vliegenthart (Nibud), Eveline Ruinaard (Kifid), Jurjen Oosterbaan (DFO), Leendert-Jan Visser (MKB-NL), Jan Berndsen (AFM), Anne Bergsma (Adfiz-Lid), Geert Bouwmeester (De Goudse), Peter Mols (SIVI) en Michael Mackaaij (Adfiz-Lid). Journalist en BNR-presentator Bas van Werven leidde het debat. De belangrijkste gespreksthema’s die de revue passeerden waren:
- Regeldruk: slaan we qua regels niet door in Nederland? Dat er wat moest gebeuren om het kaf van het koren te scheiden, daar is iedereen het over eens. Maar dat is nu wel gerealiseerd en adviseurs willen zich weer kunnen richten op het adviseren van hun klanten in plaats van steeds veel tijd te moeten investeren om te voldoen aan nieuwe regels; de ruimte om te ondernemen staat onder druk. Aan de andere kant hebben we als branche ook toezicht nodig. Niet alleen om misstanden te voorkomen, maar ook omdat de klant er vertrouwen uit kan putten dat er iemand meekijkt of alles volgens de regels verloopt.
- Betaalbaarheid van advies: ruim 30% van de Nederlanders maakt geen gebruik van een adviseur, zo toont onderzoek van Nibud aan (ook terug te vinden in Advies in Cijfers). Vaak gaat het dan ook nog eens om de groep mensen die financieel advies juist het hardst nodig hebben. Dat goedkoop vaak duurkoop blijkt, valt ook Kifid op, zeker in de execution-only zaken die zij behandelen. Er moet dus iets worden gedaan aan het verbeteren van de toegang tot advies.
- Innovatie: digitalisering moet beter en efficiënter. Investeringen in extranetten hebben de verzekeraars veel efficiëntie geleverd, maar in de hele keten moet het nog veel beter; dat moeten we als branche omarmen. Als adviseurs moeten we niet ‘bang’ zijn voor de roboadviseur, maar ‘m beschouwen als een roboassistent. Een tool die ons kan helpen bepaalde tijdrovende klussen sneller en efficiënter te doen, zodat wij meer tijd hebben om ons op de klant te richten. Door er op die manier naar te kijken komt er misschien meer vaart in de ontwikkeling van dergelijke toepassingen. Laten we het gebeuren of gaan we ermee aan de slag zodat we het kunnen beïnvloeden en bijsturen?
Na het branchedebat stroomde de museumtuin van Singer Laren vol en genoten de aanwezigen van een hapje en een drankje. Geïnteresseerden konden vervolgens nog het museum bezoeken, dat speciaal voor de gasten van Adfiz zijn deuren langer openhield. “Het was een enorm geslaagde dag die veel enthousiaste reacties ontlokte aan de aanwezigen”, besluit Adfiz.