Adfiz: automatisch delen van klantinformatie is wel degelijk mogelijk op grond van de nieuwe privacyregels

Afdiz is van mening  dat het automatisch delen van klantinformatie wel degelijk mogelijk is op grond van de nieuwe privacyregels. Zij roept leden op voorbeelden te melden van aanbieders die een beroep doen op privacy-regels om klantinformatie niet te delen.

“Met enige regelmaat hebben we in de afgelopen maanden klachten ontvangen dat aanbieders essentiële klantinformatie niet meer, of niet meer automatisch, delen met de adviseur. Aanbieders beroepen zich hierbij op de gewijzigde privacyregels. Ze geven aan dat de klantinformatie alleen nog is op te vragen bij de klant zelf of verkregen kan worden met een machtiging van de klant. Loop je in je dagelijkse praktijk nog tegen deze situatie aan, meld het ons dan. Wij willen graag vernemen wat de stand van zaken op dit moment is”, aldus Adfiz, dat bij melding de  betreffende aanbieder aanschrijft en daarin erop wijst dat  dit geen goede zaak is, omdat het advies aan de klant hierdoor schade kan oplopen. 

Bij situaties die eerder bij Adfiz zijn gemeld zijn, blijkt dat het gaat om het niet meer delen van informatie als: 

– aangevraagde (kopie) offertes 

– (gewijzigde) polissen 

– berichten gerelateerd aan arbeidsongeschiktheid 

– uitkeringsbericht arbeidsongeschiktheid 

– informatie over premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid 

– informatie uit portalen 

“Heb je ook te maken met concrete situaties dat aanbieders klantinformatie niet willen delen?  Blijf deze dan melden via ons Meldpunt Adfiz. Meldingen zijn met name goed bruikbaar voor ons als je ook de documenten van de betreffende aanbieder toevoegt waaruit blijkt dat de informatie niet met de adviseur wordt gedeeld.”


Tegelijkertijd kunnen Adfiz-leden ook zelf de aanbieder erop wijzen dat ze de AVG onjuist interpreteren door gebruik te maken van de speciale modelbrief die Adfiz heeft opgesteld.