Actieplan om kwetsbare klant in beweging te krijgen

Het Actieplan Consumentenkeuzes gaat zijn tweede jaar in. In het najaar van 2019 lanceerde minister Hoekstra (Financiën) het plan, omdat hij graag wil dat financiële keuzes makkelijker worden voor consumenten. In een brief aan de Tweede Kamer geeft hij deze week een update, maar noemt ook diverse nieuwe initiatieven.

Onder die initiatieven een plan om de kwetsbare klant in beweging te krijgen, dat het Verbond van Verzekeraars in samenwerking met een aantal andere partijen heeft bedacht. “Uit onderzoek is gebleken dat het een goede indicator is voor eventuele schulden als klanten hun schadeverzekering niet meer betalen”, vertelt Patricia Swienink van het Verbond. “Samen met de Universiteit van Amsterdam, de Gedragsstudio, het Nibud en de Universiteit Leiden hopen wij problematische schulden eerder in beeld te krijgen. Onder meer door te onderzoeken welke communicatie(middelen) ertoe leiden dat klanten die wel willen, maar niet kunnen betalen contact zoeken met hun verzekeraar.”

Bij het Actieplan Consumentenkeuzes zijn, naast het Verbond, inmiddels zo’n veertig andere partijen betrokken. Dat betekent een verdubbeling ten opzichte van de start een jaar geleden. Op een speciale pagina van Wijzer in geldzaken lees je meer over het Actieplan en de diverse initiatieven.