Achmea: Hagel zorgt voor negatief resultaat

“Achmea sluit het jaar 2016 af met een negatief nettoresultaat van €382 miljoen, met name veroorzaakt door bijzondere lasten. Het resultaat werd onder meer beïnvloed door de hagelcalamiteit die in juni vorig jaar voor meer dan €300 miljoen euro aan schade veroorzaakte bij meer dan 30.000 van onze klanten. Ook de inzet van zorgresultaat om de stijging van de premies te beperken, verlaagde het resultaat”, vertelt Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur van Achmea. Het verlies in 2016 volgt op een positief netto resultaat van € 386 miljoen een jaar eerder.

Kijkend naar de toekomst, heeft Achmea de voorzieningen voor letselschades verhoogd en een reorganisatievoorziening aangelegd in verband met een verdere aanpassing van de organisatie. Tot slot heeft de verzekeraar de goodwill afgeboekt van de Turkse verzekeringsactiviteiten. “Hoewel het teleurstellend is om het jaar met een negatief resultaat af te sluiten, verwachten we de komende jaren te profiteren van de verbeteringen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd”, aldus van Duin, die daarbij onder mer wijst op de afronding van het driejarig veranderprogramma Versnellen & Vernieuwen afgerond. “Daarmee is het fundament onder ons bedrijf sterk verbeterd. De kosten zijn met €390 miljoen euro teruggebracht. Onze premieomzet stijgt door een groeiend marktaandeel bij particuliere schadeverzekeringen en we zien dat recent meer klanten voor een zorgverzekering van Zilveren Kruis kiezen. Internationaal zien we goede commerciële prestaties. En ik ben trots op de hoge NPS scores bij onze merken Centraal Beheer, Zilveren Kruis en Interpolis en een bovengemiddelde AFM score van 4.0 voor klantbelang centraal op een schaal van vijf. Daarmee laten we zien dat we ook onze klantgerichtheid sterk hebben verbeterd.”

Sinds de start van het veranderprogramma Versnellen & Vernieuwen is het aantal arbeidsplaatsen in de groep met zo’n 3.350 afgenomen. De komende periode zal deze daling doorzetten. “We doen er alles aan om collega’s van wie de baan onzeker is geworden, zo vroeg mogelijk mee te nemen in de veranderingen. Daarnaast stimuleren we iedereen om zelf te werken aan zijn of haar ontwikkeling en inzetbaarheid. Daarover hebben we eind vorig jaar nieuwe afspraken gemaakt in onze cao en sociaal plan”, zegt Van Duin, volgens wie zijn bedrijf  van ‘schade vergoeden’ naar ‘schade voorkomen’gaat  en diensten gaat aanbieden die het leven aangenamer, veiliger en gezonder maken. “Toonaangevend en steeds vaker relevant zijn voor onze klanten is ons doel.”

 

·