Achmea gaat 2017 goed van start

Achmea kende een goede start van het jaar, waarbij de positieve bijdrage van eerder getroffen rendementsmaatregelen zichtbaar zijn geworden, stelt Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur, bij de halfjaarcijfers.  Het operationeel resultaat over de eerste zes maanden van dit jaar is mede daardoor toegenomen naar €223 miljoen, waar vorig jaar onder invloed van met name de aanzienlijke hagelcalamiteit nog een negatief resultaat werd geboekt. Ook gecorrigeerd voor de schade door dit noodweer van vorig jaar, nam het resultaat over het eerste halfjaar fors toe. “We hebben een structurele kostendaling van 8% gerealiseerd met een hogere premieomzet bij onze kernactiviteiten zorg- en schadeverzekeringen. De aanhoudend hoge waardering van onze klanten en de stijging van ons resultaat is een groot compliment waard voor alle collega’s.”

Centraal Beheer, Interpolis en FBTO kenden een verdere groei in klanten met een schadeverzekering tegen lagere kosten. De goede prestaties komen tot stand ondanks een hogere (letsel)schadelast. Het gebruik van smartphones en andere apparaten in het verkeer leidt tot een aanzienlijke toename van de kans op een ernstig ongeval. De trend van toenemende frequentie van nieuwe (letsel) schades zet daarmee door”, aldus Achmea, volgens wie de commerciële en strategische samenwerking met Rabobank goed verloopt. ´Het volledige dienstenpakket dat met partner Rabobank wordt aangeboden is vernieuwd. Ook internationaal benutten we de digitale competenties van Achmea: we lopen voorop met schade- en zorgverzekeringen via online en bancaire distributie. Onze internationale activiteiten laten een aanhoudende groei van marktaandeel zien met een premiegroei van 8% in lokale valuta. Met onze kennis van online verzekeren, verwachten we binnenkort met een partner ook in Canada actief te zijn.”

 

De resultaten over het eerste halfjaar geven de verzekeraar het vertrouwen dat hij  op de goede weg is om onze doelstellingen voor de lange termijn te realiseren. “Het is echter te vroeg om uit te gaan van rechtstreekse financiële voorzetting van deze resultaten voor het hele jaar. Als koploper in mobiele en online dienstverlening zijn veel van onze verzekeraars toonaangevend in de verzekeringssector. Relevant zijn is daarbij het uitgangspunt. We blijven daarom volop investeren in innovatie. We verwachten daarmee een verdere verhoging van ons resultaat, een verdere stijging van de klanttevredenheid en het behoud van onze gezonde financiële positie te realiseren.”