Achmea en DAS reageren op kritiek ‘Radar’

 

Volgens het TV-programma Radar ‘proberen veel rechtsbijstandverzekeraars zaken koste wat kost binnenshuis te houden, in behandeling bij de eigen jurist. Dit terwijl je als klant recht hebt op een zelfgekozen advocaat die door je verzekeraar uitbetaald wordt”. Ook zouden verzekeraars het liefst zo snel mogelijk schikken. Achmea en DAS weerleggen in een reactie deze beschuldigingen.”

. “Reactie van Achmea:

Als wij een schikking voorstellen of adviseren daarmee akkoord te gaan, is dat omdat wij ervan overtuigd zijn dat dat de beste oplossing en het maximaal haalbare is voor de klant. Wij geloven dat een oplossing buiten de rechter om in de meeste gevallen het beste is voor de klant. In slechts een kleine minderheid is procederen het beste middel om tot een oplossing te komen die leidt tot het gewenste en juridisch best mogelijke resultaat.

Een oplossing via de rechtszaal kent een paar belangrijke nadelen: het traject duurt vaak lang en de uitkomst is onzeker. Veel mensen kunnen of willen niet zo lang wachten. Onze klanten hebben vaak juist belang bij een snelle oplossing. Ook komt het de relatie tussen partijen vaak niet ten goede. Iets dat wel belangrijk kan zijn met bijvoorbeeld de buren of de werkgever. Die geschillen kunnen vaak slimmer opgelost worden buiten de rechtszaal om. De klant staat daarbij namelijk zelf aan het roer, in plaats van toe te moeten kijken hoe een derde beslist over de uitkomst. Buiten de rechtszaal om zijn vaak veel meer oplossingen mogelijk.

In bepaalde zaken, of als partijen echt niet meer bereid zijn tot een dialoog, kan het verstandig zijn om wel naar de rechter te gaan. Een belangrijke afweging om al dan niet te procederen, ligt in de juridische haalbaarheid. Onze juristen hebben de kennis en ervaring die nodig is om deze haalbaarheid goed in te schatten en de klant daarover persoonlijk te adviseren.

Onze klanten krijgen waar ze recht op hebben

Onze verzekerden hebben een rechtsbijstandverzekering gekozen waarbij de juridische hulpverlening door Stichting Achmea Rechtsbijstand gebeurt. Wij geloven erin dat wij met onze ruim 600 juristen alle expertise en kennis in huis hebben om de beste oplossing te vinden voor onze klanten. Onze klanten zijn daar ook tevreden over. Wij vragen aan iedere klant na afronding van de zaak naar de tevredenheid. Onze klanten beoordelen ons hiervoor in 2016 gemiddeld met een 8. Als het recht op vrije advocaatkeuze ontstaat, dan leggen we dat recht proactief uit aan onze klant. De klant maakt zelf zijn of haar keuze. Iedere verzekerde krijgt uiteraard waar hij recht op heeft. Onze ervaring is dat de meeste verzekerden ervoor kiezen hun zaak verder te laten behandelen door onze jurist. Er is vaak al een samenwerking tussen onze jurist en de klant. Die hebben samen al veel stappen van het traject doorlopen en al regelmatig contact gehad. Ze zijn tevreden over de samenwerking en hebben vertrouwen in de kwaliteit van hun jurist bij Stichting Achmea Rechtsbijstand.

Reactie DAS

We snappen dat de uitzending van Radar van maandag 5 december veel vragen oproept. We betreuren het als klanten ontevreden zijn en we doen onze uiterste best om iedereen altijd zo goed mogelijk te helpen. Onze klanten zijn over het algemeen tevreden over onze dienstverlening. Wij staan onze klanten bij als het ertoe doet! Rechtsbijstandverzekeraars vervullen een belangrijke maatschappelijke rol. Dankzij onze dienstverlening is rechtsbijstand toegankelijk voor iedereen. Als je onverhoopt een advocaat in de arm moet nemen kunnen de kosten behoorlijk hoog oplopen. Bovendien zijn de kosten onvoorspelbaar.

DAS procedeert voor klanten in duizenden zaken per jaar. Zowel met onze eigen juristen als via externe advocaten. Voor het beste eindresultaat voor de klant is procederen lang niet altijd de beste oplossing. Onze juristen kijken zorgvuldig en in goed overleg met de klant naar de juiste aanpak van de zaak en de klant heeft altijd het laatste woord of we wel of niet gaan procederen. Bovendien heeft de klant altijd het recht om een second opinion te vragen of onze jurist het juiste juridische pad volgt.

Zelf kiezen voor een advocaat brengt extra kosten met zich mee

DAS is een naturaverzekeraar. De premie is vastgesteld op basis van afhandeling door onze eigen juridisch specialisten. Als bijstand door een advocaat wettelijk vereist is dan vallen deze kosten uiteraard onder de dekking van de rechtsbijstandverzekering. Als onze eigen juridisch specialist de procedure ook kan voeren, en een klant kiest ervoor om zelf een externe advocaat in te schakelen, betreft het een eigen risico van € 250 (€ 500 voor zakelijke klanten). Daarnaast geldt per procedure een maximale vergoeding voor de kosten van de advocaat. Dit is voor Arbeidsrecht  € 2.500 voor Bestuurs- en sociaal verzekeringsrecht in twee instanties: € 3.000 en voor overige procedures: € 5.000.