Achmea boekt operationeel resultaat van €630 miljoen

Achmea heeft vorig jaar het operationeel resultaat zien groeien van 547 miljoen euro naar 630 miljoen euro, een stijging met 15%. Het netto resultaat groeide met 33%  naar 642 miljoen euro (was 481 miljoen euro). De resultaten uit schade- en inkomensverzekeringen groeiden  met 46% naar 260 miljoen euro, de combined ratio verbeterde naar 92,9% . De resultaten uit  pensioen & leven en oudedagsvoorzieningen liepen daarentegen met resp 30% en 42%. De resutaten uit zorgverzekeringen stegen explosief met 279%.

Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur:

“De Covid-19 pandemie stelt de samenleving al geruime tijd op de proef en helaas laat het einde daarvan nog op zich wachten. De pandemie raakt iedereen, waardoor we ons snel hebben moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit met onzekerheden rond werk, gezondheid en sociale contacten. De noodzakelijke maatregelen zetten dat wat tot voor kort normaal was, stevig onder druk. En tóch was het ook een hoopvol jaar. De samenleving toont als geheel veerkracht en het belang van saamhorigheid is eens te meer evident. En hetzelfde geldt voor onze 14.000 medewerkers die vanuit huis werkend onverminderd zijn doorgegaan met onze missie: bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving.”

Hij vervolgt: “Ondanks de enorme impact van Covid-19, realiseren we over 2020 een solide jaarresultaat. Nagenoeg alle bedrijfsonderdelen hebben een omzetgroei gerealiseerd, waarbij we profiteren van strategische keuzes uit het verleden en investeringen in digitalisering en online dienstverlening. Door de breedte van onze dienstverlening heeft de pandemie op vele manieren effect op onze resultaten”

“Ondanks de uitdagende omstandigheden hebben we op tal van strategisch belangrijke gebieden een mooie groei gerealiseerd van onder meer premieomzet en inkomsten. Zo verwelkomden onze merken Centraal Beheer, Interpolis en FBTO het afgelopen jaar veel nieuwe klanten die hebben gekozen voor de beste online dienstverlening. Onze strategie van verregaande digitalisering resulteert daarmee naast vooral een hoge waardering van onze klanten in een toename van de premieomzet, zowel in de particuliere als de zakelijke markt. Ook internationaal zetten we groots in op online service aan onze klanten, waarmee we vorig jaar overall een groei van de premieomzet van 4% realiseerden bij Schade & Inkomen.”

Bij Schade & Inkomen is de schadelast gestegen bij onder meer evenementen- en annuleringsverzekeringen. Daar staan lagere schades rond mobiliteit en wonen tegenover. Dit resulteert per saldo in een afgenomen schadelast en – in aanvulling op verdere operationele verbeteringen – in een hoger resultaat. “Tegelijkertijd hebben we onze bedrijfskosten met 2% verlaagd en is ook het aantal arbeidsplaatsen in Nederland afgenomen. Onzekere ontwikkelingen op de financiële markten in met name de eerste helft van vorig jaar verlaagden ons beleggingsresultaat. Met onze onverminderd robuuste solvabiliteit van 208% blijven we voor onze klanten en partners een solide partner voor de toekomst.”