ABI-topman zegt dat verzekeraars harder moeten werken aan reputatie en vertrouwen

“De verzekeringsmarkt heeft werk te doen om zijn reputatie te verbeteren en vertrouwen op te bouwen bij klanten, ervoor te zorgen dat de dekking tegemoet komt aan hun verwachtingen en zijn diversiteit en inclusie te verbeteren.” Dat zegt Huw Evans, director-general  bij de Association of British Insurers (ABI) tijdens de recent gehouden Airmic-conferentie.

Evans,  die eind dit jaar zijn functie neerlegt, zei dat zijn opvolger zich zal moeten blijven inspannen om de reputatie en het vertrouwen van de verzekeringssector te verbeteren. “Dit vertrouwen is de laatste tijd geschaad doordat bedrijfsschadeverzekeringen niet op de pandemie hebben gereageerd en door de opstelling van schadeverzekeraars in de sterk verhardende markt, waardoor veel risicomanagers teleurgesteld zijn.

“Er zijn geen eenvoudige antwoorden en reputatie is zeker een geval waarin je werk nooit af is als je voor een organisatie als de mijne werkt. Maar we moeten wel vooruitgang blijven boeken… Met reputatie en vertrouwen moet je blijven werken aan de problemen en dingen weghalen die klanten in de weg staan. Ik ben ervan overtuigd dat we, als we ons beste beentje voor zetten, het vertrouwen in ons beroep en in de producten en diensten die we leveren, kunnen vergroten,” aldus Evans.

Hij voegde eraan toe dat de hele Britse verzekeringssector een ‘flinke dosis bescheidenheid en nederigheid’ nodig heeft als het gaat om Bedrijfsonderbrekingspolissen die niet inspelen op het Covid-19-risico.” Dit was vooral een probleem voor MKB-klanten die claims geweigerd zagen ondanks het feit dat ze dachten dat ze voor het risico gedekt waren.

De Financial Conduct Authority heeft hierover een rechtszaak aangespannen die uiteindelijk in het voordeel van de kopers is uitgevallen, waardoor veel verzekeraars met eieren op hun gezicht zijn achtergebleven. ”k denk niet dat er wat deze sector betreft heiligen en zondaars zijn,” zei Evans. “Er zijn zeker lessen te leren over hoe producten worden gelabeld en wat ze eigenlijk dekken. Er zijn zeker lessen te leren over uitsluitingen. Als we iets willen uitsluiten, moeten we dat expliciet duidelijk maken”, voegde hij eraan toe.

Diversiteit en inclusie is een ander gebied waarop de Britse verzekeringssector kan verbeteren, aldus Evans. Hij voegde eraan toe dat de sector gewoonweg niet het talent aanboort dat nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.”Er is een ethische en morele vraag over waarom onze sector zo overwegend blank, mannelijk en middenklasse is. Maar het is duidelijk dat we niet het beste uit onze talentenpool halen. Ongeveer 58% van de nieuwkomers in het beroep is vrouw, maar slechts 24% van de leidinggevenden is vrouw. We verliezen een aantal van hen in de loop van het proces omdat we als sector star zijn in onze manier van werken. Bovendien behoort 10% van de nieuwkomers tot een zwarte of etnische minderheidsgroep, maar is dat slechts 2% op leidinggevend niveau. We hebben dus een aantal zeer duidelijke structurele problemen die we moeten oplossen als we de beste sector willen zijn die we kunnen zijn,” vertelde hij zijn gehoor.

Evans zei ook dat Britse verzekeraars voor een keerpunt staan als het gaat om regelgeving, na de raadpleging door het ministerie van Financiën over de herziening van het toekomstige regelgevingskader naar aanleiding van Brexit.Hij zei dat dit mogelijke veranderingen in Solvency II zal omvatten die kapitaal kunnen vrijmaken voor groene investeringen. Een grote vraag is of politici of regelgevers de regelgevingsagenda zullen bepalen in de wereld na de Brexit, voegde hij eraan toe.

“De cruciale beslissing over wie het regelgevingsbeleid mag bepalen als dat van invloed is op het bredere beleid, is in dit land nog niet genomen; we bevinden ons momenteel in een soort test-and-learn-fase. Ik denk dat dit van cruciaal belang zal zijn,” zei Evans. “Welke hefbomen kunnen door politici en welke door regelgevers worden gebruikt? Dat moet worden vastgesteld door de herziening van het toekomstige regelgevingskader en dat is echt belangrijk voor onze sector. Het is van cruciaal belang dat dit op zo’n manier gebeurt dat we niet klem komen te zitten tussen politici die op het ene aandringen en regelgevers die op het andere aandringen, waardoor we in een permanent niemandsland terechtkomen,” voegde hij eraan toe.