Aandacht voor de klant tijdens Particulier Platform Adfiz

Hoe kan je groeien bij bestaande klanten? Deze vraag stond centraal tijdens het derde Particulier Platform. Zo’n 100 bezoekers kwamen woensdag in Driebergen bijeen om te sparren over dit thema. Ronald Pont (FRWRD) nam de aanwezigen mee over vertrouwen binnen de branche. Marco den Boer (Blauwdruk Model) presenteerde een stappenplan om het vertrouwen van de klant te (blijven) winnen. Daarnaast waren er vier expertsessies en een kennismarkt.  

De basis om te kunnen bouwen aan totaalrelaties is vertrouwen. Ronald Pont presenteerde de inzichten uit zijn jaarlijkse update Vertrouwen Financiële Sector 2018, waaruit eerder bleek dat transparantie vertrouwen niet dichterbij brengt. Maar wat dan wel? Pont zette uiteen dat vertrouwen vooral hangt aan verwachtingen, en hoe het cruciaal is dat je in je advies zowel aandacht besteed aan de expliciete, meer rationele als de impliciete, meer emotionele verwachtingen.
Anders gezegd: aan de wens waarmee de klant binnen komt (ik wil een hypotheek om dit huis te kunnen kopen), en aan het onderliggende belang dat de klant heeft (ik wil prettig leven en wonen met mijn gezin).  

Trainer Marco den Boer ging na Pont in op de vraag hoe je dit vervolgens doet als je met de klant in gesprek bent. Dat begint volgens Den Boer met jezelf als oplossing te profileren, in plaats van de producten die de klant na je advies mogelijk afsluit. Ook schetste hij hoe het winnen van vertrouwen beter werkt als je het als proces aanpakt. Begin met openheid over intenties, structuur en proces. Overvoer je klant niet door alles in eens te vertellen, maar segmenteer je gesprekken. Lever het bewijs bij je verhaal. Werk samen met je klant. En check steeds of je je klant nog mee hebt in je verhaal.  

Hier vind je de presentatie van Ronald Pont terug >
Hier vind je de presentatie van Marco den Boer terug >

Nieuw dit jaar was de kennismarkt, dat met veel enthousiasme werd ontvangen. Tijdens deze markt deelden leden hun initiatieven én boden deze aan tegen korting.  

Kennismarkt  

  • Accelerate: een softwaretoepassing om het hypotheekproces eenvoudiger te maken.Een gepersonaliseerd klantportaal, informatieplatform en uploadinstrument voor de klant. Als Adfiz-lid krijg je €500 euro op de installatiekosten (normaliter €1.495). Meer lezen>
    Een initiatief van Peter Wormskamp, H. Jansen Assurantiegroep uit Winterswijk.
  • FortNova: een oplossing om je workflow optimaal in te richten. Klanten kunnen realtime hun polissen, schades en facturen inzien en wijzigingen doorgeven, schadesmelden en facturen betalen. Speciaal voor Adfiz-leden is er € 1.250,00 korting op de installatiekosten. Meer lezen>
    Een initiatief van Theo van Dolderen, John P. de Wit Assurantiën uit Stellendam.
     
  • My TP: een vergelijkingsprogramma voor Particulier Schadeverzekeringen. Met My TP kan er eenvoudig vergeleken worden op voorwaarden en premie. Het verzekeringspakket met de beste prijs-kwaliteitsverhouding komt naar voren. Als Adfiz-lid krijg je (doorlopend) 15% korting op de abonnementskosten. Meer lezen>
    Een initiatief van Rick Mulderij, Henk Mulderij Financieel Adviesgroep uit Hoogeveen.
     
  • PensioenRust: een online tool waarmee je je klanten snel financieel- en pensioeninzicht biedt. Als Adfiz-lid krijg je 10% korting (Meer lezen)
    Een initiatief van Marco Kok, Kok Advies uit Amstelveen.  

Na de plenaire sessie konden de bezoekers kiezen uit één van de vier expertsessies.

Bron en foto Adfiz