a.s.r. verwerft 100 procent belang in Brand New Day PPI

ASR Nederland N.V. (a.s.r.) en Brand New Day Houdstermaatschappij N.V. (Brand New Day) zijn overeengekomen dat a.s.r. het 50%-belang van Brand New Day in Brand New Day Premiepensioeninstelling N.V. (Brand New Day PPI) overneemt. a.s.r. heeft al een belang van 50% in Brand New Day PPI en wordt met deze overname de volledige eigenaar. Met deze transactie versterkt a.s.r. haar positie op de Nederlandse pensioenmarkt en geeft zij invulling aan de ambitie om te groeien als aanbieder van ‘capital light’ pensioenoplossingen. Brand New Day versterkt hiermee het eigen vermogen van haar bank en gaat zich met haar bank volledig richten op de pensioenmarkt voor particulieren.

Brand New Day PPI is in 2011 opgericht en is een belangrijke en snel groeiende speler op het gebied van pensioenen in Nederland. Het bedrijf bedient ongeveer 5.800 werkgevers met 145.000 deelnemers aan pensioenregelingen. Het beheerd vermogen bedroeg eind 2019 € 989 miljoen. Brand New Day PPI is gevestigd in Amsterdam en heeft 52 FTE in dienst. Alle medewerkers treden na de overname in dienst bij a.s.r. en de PPI zal op termijn een andere naam krijgen.

Jos Baeten, CEO van a.s.r.: “Deze overname past in onze strategie en is in lijn met het voornemen van a.s.r. om kapitaal in te zetten voor duurzame waardecreatie. Het biedt ons de mogelijkheid om onze expertise te versterken en ons pensioenaanbod in de markt van MKB-ondernemingen uit te breiden. Met deze stap wordt het marktaandeel van a.s.r. uitgebreid tot circa 15% in de Nederlandse markt voor beschikbare premieregelingen en bieden we een aantrekkelijke propositie voor adviseurs, werkgevers en werknemers. De klanten van Brand New Day PPI, zowel werkgevers als alle deelnemers aan pensioenregelingen, kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlening en solide bedrijfsvoering vanuit a.s.r. onverminderd zullen worden voortgezet. Tot slot heet ik de nieuwe collega’s van Brand New Day PPI alvast van harte welkom.”
Kalo Bagijn, oprichter en CEO Brand New Day: “We vinden het jammer om afscheid te nemen van ons deel in de PPI, omdat we het vanaf 2011 hebben opgebouwd van zolderkamerinitiatief tot één van de grootste en meest winstgevende PPI’s van Nederland. Daar zijn we trots op. Maar als ondernemer moet je keuzes maken. We groeien erg hard met onze bank en zien voor de toekomst veel kansen met onze pensioenproducten voor particulieren, in Nederland en andere landen van Europa. Daar gaan we ons na de verkoop van onze collectieve activiteiten volledig op richten.”

Deze transactie voldoet aan de strenge financiële criteria die a.s.r. stelt aan acquisities. Naar verwachting zal de closing van de overname in de eerste helft van 2021 plaatsvinden. De uitwerking van deze overname is naar verwachting in 2023 gereed. De transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ondernemingsraad van a.s.r. heeft reeds een positief advies uitgebracht over deze overname.  
Brand New Day versterkt eigen vermogen, aandeelhouders a.s.r. en VvAA worden uitgekocht
  In een eigen persbericht schrijft Brand New Day Houdstermaatschappij N.V. (Brand New Day) dat het haar 50%-belang in Brand New Day Premiepensioeninstelling N.V. (PPI) verkoopt aan ASR Nederland N.V. (a.s.r.). De PPI biedt collectieve pensioenregelingen aan voor bedrijven op basis van een beschikbare premie. a.s.r. had al een belang van 50% in de PPI en wordt door de aankoop de volledig eigenaar. a.s.r. betaalt Brand New Day € 70 miljoen voor haar 50%-belang.   
  Brand New Day gaat zich met haar bank volledig richten op de particuliere pensioenmarkt. De opbrengst van de verkoop wordt gebruikt om het eigen vermogen van Brand New Day Bank te verstevigen, waardoor de bank de komende vijf jaar hard kan doorgroeien op de pensioenmarkt voor particulieren met haar spaar- en beleggingsrekeningen.    

    Wijziging aandeelhoudersstructuur
Gelijktijdig met de verkoop van het belang in de PPI aan a.s.r. neemt de bestaande aandeelhouder Hartwig het 9,99%-belang van a.s.r. en het 9,17%-belang van VvAA in Brand New Day Houdstermaatschappij N.V. over. Daarna heeft Brand New Day Houdstermaatschappij nog twee aandeelhouders: Hartwig (74% belang) en Brand New Day N.V. (oprichters en personeel van het eerste uur van Brand New Day, 26% belang). Hartwig is al sinds 2011 aandeelhouder in Brand New Day en is een grote en zeer kapitaalkrachtige investeerder met een langetermijnvisie die als aandeelhouder graag de ruimte geeft aan de ondernemers waar het in investeert.   
De verkoop van het belang in de PPI zal naar verwachting in de eerste helft van 2021 afgerond worden en is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De wijziging van de aandeelhoudersstructuur van Brand New Day zal op hetzelfde moment plaatsvinden en is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de relevante toezichthouders.