a.s.r. boekt sterk resultaat in 2018: Operationeel resultaat boven recordjaar 2017

“2018 was voor a.s.r. wederom een goed jaar. Ons operationeel resultaat is hoger dan dat van 2017, wat ons beste resultaat tot nu toe was. We hebben alle doelstellingen die we bij onze beursintroductie in 2016 hebben gesteld behaald of overtroffen. We laten daarmee zien dat duurzaam ondernemen en winstgevende groei goed samen kunnen gaan”, aldus een tevreden bestuursvoorzitter Jos Baeten over de vorig jaar behaalde resultaten.  
Het operationeel resultaat stijgt met 2,0% tot € 742 miljoen (2017: € 728 miljoen). De impact van de januaristorm (€ 30 miljoen) wordt ruimschoots gecompenseerd door hogere resultaten in de andere segmenten, voornamelijk door de acquisitie van Generali Nederland (circa € 40 miljoen). In de tweede heldt van 2018 is het operationeel resultaat met 5,6% gestegen tot € 363 miljoen (H2 2017: € 343 miljoen). De Combined ratio bedraagt 96,5%, beter dan de doelstelling van 97%. Dit is inclusief de impact van de januaristorm(1%-punt).

Het operationeel resultaat in het segment Schade bedraagt € 145 miljoen, een daling ten opzichte van vorig jaar (€ 172 miljoen). Het operationeel resultaat in het segment Leven stijgt met 4,9% tot € 664 miljoen, met name door de bijdrage van de geacquireerde levenactiviteiten van Generali Nederland. Het netto resultaat bedraagt € 655 miljoen (2017: € 906 miljoen). De daling van het netto resultaat is voornamelijk gedreven door een eenmalige beleggingswinst in 2017.    
De bruto premiee-inkomsten in segment Schade stijgen met € 435 miljoen tot € 3.014 miljoen, zowel door solide organische groei van 4.7% als door de acquisitie van Generali Nederland (€ 314 miljoen).In het levenbedrijf groeide de premieomzet  van € 1.453 miljoen naar € 1.566 miljoen, voornamelijk door de bijdrage van Generali Nederland, hogere bruto geschreven premies in Pensioen (met name in DC). Deze ontwikkelingen overtreffen de daling in Individueel Leven.  
ASR maakt daarnaast melding van een verdere verbetering van de dienstverlening die leidt tot stijging van de Net Promoter Score (NPS), van +40 naar +42 en van een   toenemende belangstelling voor de onze ‘Langer mee AOV’, die arbeidsongeschiktheidsverzekeringen betaalbaar en mogelijk maakt voor ‘zware’ beroepen die moeilijk of alleen heel duur verzekerbaar zijn. “Bij Schade zien we de waardering van klanten voor ons Vernieuwde Voordeel Pakket toenemen. In 2018 is de verkoop van dit succesvolle schadeproduct met 25% gestegen tot meer dan 70.000 in totaal. Ook onze Doorgaan-propositie, een combinatie van een AOV en een zorgverzekering, is succesvol. Inmiddels hebben meer dan 52.000 zzp’ers en ondernemers deze combinatieverzekering afgesloten.”       ’