95% van de Britten heeft nog nooit gehoord van ghost broking broking; vooral jongeren doelwit via social media

Van de 100 Britten hebben er 95 nog nooit gehoord van ghost broking, de verkoop van vooral (valse) autoverzekeringen zonder dat daar een dekking tegenover staat. En dat terwijl deze manier van frauduleuze verzekeringsverkoop sterk toeneemt: sinds 2015 met 81%. Zo blijkt uit een onderzoek van het Britse Insurance Fraud Bureau. Een IFB-onderzoeker ontdekte op de social media binnen enkele uren minstens 50 verdachte advertenties voor autoverzekeringen. Uit het IFB-onderzoek blijkt verder dat een van de drie jongeren van 18 tot 24 jaar op de social media hetzelfde hebben gezien. Van alle leeftijdsgroepen is dat een van de vijf.

Het is volgens de IFB dan ook des te zorgelijker dat twee van de drie respondenten toegeven dat zij voor het sluiten van een autoverzekering online zij niet checken of een verkoper een website heeft of niet.  Vooral jongeren zijn het doelwit van dit type fraudeurs omdat hun premie gemiddeld veel hoger ligt dan die voor andere automobilisten. De IFB waarschuwt hen dan ook extra alert te zijn voor advertenties waarin autoverzekeringen worden aangeboden waarvan de premie to good to be true lijkt

Uit het IFB-onderzoek blijkt niet alleen dat 95% van de Britten nog nooit heeft gehoord van het fenomeen ghost broking, maar ook dat zij niet bekend zijn met de financiële en andere gevolgen hiervan: niet verzekerd, maar ook aansprakelijkheid voor eventuele schade aan derden en bovendien kans op een boete van 300 pond, een ‘zes punten straf ‘op het rijbewijs, een rechtszaak en zelfs dat de auto in beslag wordt genomen.