‘Sentimentscore’ verzekeringsbranche herstelt komende maanden licht na dieptepunt in tweede kwartaal


De verzekeringssector  doet het sinds het begin van de COVID-19-pandemie bijzonder slecht op het gebied van nieuwssentiment. Hoewel het data- en analysebedrijf GlobalData heeft onderzocht  dat de branche sinds mei meer positieve verhalen heeft ontvangen, zullen de voorgaande drie maanden van extreem negatieve berichtgeving schadelijk zijn voor de branche, ondanks het recente herstel.

Uit GlobalData’s zogeheten News sentiment index tracker blijkt namelijk dat de verzekeringsbranche in het tweede kwartaal van 2020 het laagste punt ooit heeft bereikt met een zogeheten sentimentscore  van 0,42, al is dat inmiddels verbeterd tot 0.44. Vóór Corona bedroeg de score 0,57 en schommelt deze de drie jaar ervoor tussen de 0,51 en 0,59.

Ben Carey-Evans, verzekeringsanalist bij GlobalData, zegt in een reactie op de uitkomsten: “De verzekeringssector heeft altijd geworsteld met haar imago en het consumentenvertrouwen, en dat viel in maart en april 2020 tot nieuwe diepten vanwege het nieuws dat veel verzekeraars, vooral in de reis- en zakenwereld schadeclaims voor bedrijfsonderbreking door COVID-19 niet zouden hoeven te worden uitbetaald te worden. Dat was ongelooflijk schadelijk voor het vertrouwen van de consument en zal blijvende schade  hebben, ondanks de zeer lichte opleving van het sentiment. “

De recente opleving van positiever nieuws kan het gevolg zijn van het feit dat bepaalde sectoren, zoals reizen, hun activiteiten weer voor consumenten hebben opgestart. Ook besloten enkele verzekeraars de schadeclaims wegens bedrijfsonderbreking alsnog te vergoeden  toen ze in april onder druk kwamen te staan van toezichhouder FCA. Carey-Evans: “De ommezwaai in schadebeleid kan ook zijn veroorzaakt door de wens bij verzekeraars een einde te maken aan de stroom van negatieve  nieuwsberichten over niet-betalende verzekeraars  en de vrees dat dit wel eens  blijvende schade veroorzaken.”