Reactie Verbond: Positieve houding ACM maakt weg vrij voor directe afhandeling autoschades

Verzekeraars mogen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger onderling af te handelen. Verzekeraars zijn opgetogen deze nieuwe mogelijkheid te kunnen bieden. In de praktijk blijkt dat consumenten het liefst door hun eigen verzekeraar worden geholpen als ze schade hebben. Daarnaast zorgt dit directe contact voor een snellere schade-afhandeling. De zogeheten ‘directe verzekering’ voor het afhandelen van schades aan motorrijtuigen ziet de ACM als een positieve ontwikkeling.

Het gaat bij deze samenwerking om schades aan voertuigen van particuliere consumenten die een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) hebben. Nu moeten consumenten met een WA-verzekering schade vaak zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Straks kunnen consumenten ook bij de eigen verzekeraar terecht en verhalen verzekeraars de aan de klant uitgekeerde schade onderling. Algemeen Directeur van het Verbond, Richard Weurding, is positief: “Wij zijn blij dat deze belangrijke stap in de route naar de invoering van een directe verzekering is genomen en dat de ACM dit toejuicht. Deze nieuwe manier van werken is erop gericht om de consument beter en sneller van dienst te zijn.” Op 16 december aanstaande wordt de nieuwe aanpak voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering (ALV) van het Verbond. “Als ook de ALV zijn goedkeuring geeft dan kijken we uit naar implementatie in het tweede helft van volgend jaar,” aldus Weurding.

Uit praktijkonderzoek blijkt dat consumenten schades liever met de eigen verzekeraar afhandelen. Consumentenorganisatie ANWB herkent dat en heeft zich met die reden achter het initiatief geschaard, het Verbond is blij dat zij samen met de ANWB is opgetrokken in dit traject. Verzekeraars verwachten dat schades nu sneller en efficiënter afgehandeld worden. Het Verbond heeft de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met de ACM. Daarbij is gesproken over keuzevrijheid van consumenten en drempelloze toetreding voor nieuwe schadeverzekeraars. Deze onderwerpen hebben een plek gekregen in de nieuwe bedrijfsregeling.