Premies autoverzekeringen in het UK stijgen voor het eerst sinds 2020

De kosten van autoverzekeringspremies in het Verenigd Koninkrijk zijn voor het eerst in 18 maanden gestegen, zo blijkt uit de laatste Confused.com Car Insurance Price Index in samenwerking met Willis Towers Watson (WTW). De afgelopen 12 maanden zag premie voor de uitgebreide autoverzekering stijgen met 2%, waardoor de gemiddelde premie steeg van 538 pond in Q1 2021 tot 550 pond in Q1 2022. Recente prijswijzigingen door de Financial Conduct Authority (FCA) hebben ertoe geleid dat de premies in het eerste kwartaal van 2022 sneller zijn gestegen, namelijk met 4%.

Tim Rourke, UK head of P&C pricing, product, claims and underwriting bij WTW, zegt dat meer automobilisten op de weg meer claims betekent, en met de inflatiedruk op zijn plaats, zijn verzekeringspremies gedoemd te stijgen. “Tijdens het hoogtepunt van de pandemie hebben we de premies voor autoverzekeringen voortdurend zien dalen. Maar nu mensen terugkeren naar meer normale werk- en levenspatronen, zien we die verlagingen in premies geleidelijk afnemen. De rest van 2022 zal waarschijnlijk worden gekenmerkt door een aanhoudend hoge inflatie en verzekeraars zijn zich ook aan het aanpassen aan de nieuwe prijsregels van de FCA met behoud van marges. Met dat in gedachten verwachten we dat de autopremies gedurende de rest van dit jaar een opwaartse trend zullen blijven vertonen naarmate de prijzen terugkeren in de richting van hun pre-pandemische piek.”

De duurste regio’s om een autoverzekering af te sluiten zijn Inner London (£ 864), Manchester (£ 697), Outer London (£ 687), West Midlands (£ 657) en Leeds (£ 627), waarbij Manchester en West Midlands de kleinste driemaandelijkse stijgingen hebben met 2%. Ondertussen is de Scottish Borders de goedkoopste regio voor autoverzekeringen met £370 ondanks een hoge kwartaalstijging van 7%.

Voor Louise O’Shea, chief executive officer bij Confused.com, is een concurrerende markt in opkomst, zoals blijkt uit de huidige prijs trends waar verzekeraars zijn erop gebrand om nieuwe klanten aan te trekken. “Nu de prijzen over de hele linie stijgen, blijkt uit ons onderzoek dat dit wordt weerspiegeld in de verlengingen van mensen, waarbij velen zien dat hun verlengingsprijs meer is gestegen dan de kosten van een nieuwe polis zijn gestegen. Dit betekent dat verzekeraars hun prijzen moeten aanpassen en moeten concurreren om nieuwe klanten aan te trekken. Dit is een strijd die we waarschijnlijk nog wel een tijdje zullen zien.”