Onderzoek BIBA: Kosten regelgeving voor Britse makelaars sinds 2019 met 40% gestegen; gemiddeld 8,1% van alle inkomsten


Uit nieuw onderzoek van de British Insurance Brokers’ Association (BIBA) blijkt dat de directe regelgevingskosten voor makelaars 40% hoger zijn dan in 2019 en dat de totale directe en indirecte kosten gelijk zijn aan 8,1% van de vergoedingen en commissies voor verzekeringsbemiddeling.

Gepubliceerd in zijn 2023 Manifest, is het driejaarlijkse onderzoek uitgevoerd door London Economics door de Britse makelaarsorganisatie BIBA beschouwd als het meest zorgwekkende sinds het voor het eerst werd uitgevoerd in 2014.Bijna alle respondenten meldden dat de directe en indirecte regelgevingskosten sinds 2016 zijn gestegen. Bovendien was de meerderheid van de respondenten van mening dat deze kosten sinds 2016 met meer dan 25% waren gestegen.

Steve White, CEO van BIBA zei: “Verzekeringsmakelaars ervaren aanzienlijke financiële druk op een vergelijkbare manier als veel bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, waaronder veel hogere energiekosten samen met hoge niveaus van kleine bedrijfstarieven of vennootschapsbelasting. Bovendien zijn de kosten van de regelgeving voor verzekeringsmakelaars ongekend hoog en we zullen in ons Manifest de FCA en de regering oproepen tot actie.”

In haar nieuwe Manifest roept BIBA de Financial Conduct Authority (FCA) op om de onevenredige last van de regelgeving te verminderen en de achterstand bij de vergunningverlening weg te werken.  Zij roept de regering ook op om gebruik te maken van de vrijheden van de Brexit om ervoor te zorgen dat de nieuwe verplichting (in de Financial Services and Markets Bill) voor de FCA om de groei op lange termijn en het internationale concurrentievermogen van de financiële dienstensector te bevorderen, voldoende gewicht in de schaal legt en wordt ondersteund door rapportageverplichtingen voor de toezichthouder.

In vergelijking met andere landen zijn de directe regelgevingskosten in de Britse verzekeringsbemiddelingssector als geheel een van de hoogste in vergelijking met de 21 andere rechtsgebieden waarop dit verslag betrekking heeft. Deze kosten zijn in het geval van een kleine makelaar meer dan twee keer zo hoog als het gemiddelde over alle jurisdicties; en meer dan vier en vijf keer zo hoog in het geval van een middelgrote makelaar en een grote makelaar.Bij het overwegen van verdere mogelijkheden voor verandering verwelkomt BIBA de ‘Edinburgh-hervormingen’ van de regering die tot doel hebben ‘ervoor te zorgen dat de sector profiteert van een dynamische en evenredige regelgeving’ en de beroepsvereniging verbindt zich ertoe aan dit proces deel te nemen.

BIBA roept de FCA ook op om een eerlijkere structuur rond de financiering van de FSCS in te voeren en verwelkomt de komende herziening van de drempels voor de financieringsklassen door de FCA.  White voegde daaraan toe: “In samenwerking met het onafhankelijke economische adviesbureau Oxera hebben we eenvoudige wijzigingen in het financieringsmodel voorgesteld die de huidige onevenwichtige structuur van de vergoedingen zouden oplossen. De verzekeringsbemiddelingssector, die grotendeels uit kleine bedrijven bestaat, draagt 52% bij aan de financiering wanneer er een beroep wordt gedaan op de backstop van de retailpool, ook al wordt er zelf nooit een beroep op gedaan. Een betere afstemming op de filosofie dat de vervuiler betaalt, zou ervoor zorgen dat de sectoren die claims indienen een billijker deel bijdragen.

Om een van de grote uitdagingen van 2022 aan te pakken, meldde 85% van de respondenten in het onderzoek dat het werk dat met het Fair Value Assessment-proces gepaard gaat, niet in verhouding staat tot het weinige voordeel dat het de klanten oplevert. Tot slot wordt in het Manifest van BIBA ook benadrukt dat een van de gevolgen van de zware last van de regelgeving is dat het aantal algemene verzekeringstussenpersonen in het VK sinds 2006 bijna is gehalveerd, van 8.261 in 2006/7 tot 4.197 in 2021/22. Veel makelaars die de markt verlaten, verklaren dat onevenredige regelgeving de belangrijkste reden was voor hun vertrek.