Onderzoek Aegon: corona stimuleert financiële planning; vooral jongeren zijn gaan nadenken over hun toekomst

De coronacrisis heeft Nederlanders aan het denken gezet over hun financiële toekomst. Opvallend is dat het vooral jongeren en jongvolwassenen zijn die aangeven dat hun leven erg is veranderd en dat ze daarom meer nadenken over het leven na de lockdown. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse dat is uitgevoerd in opdracht van Aegon. Ondanks de negatieve kanten van de crisis, is er volop hoop en worden plannen gemaakt. Op het verlanglijstje staan er weer op uit gaan (‘zonder eerst een afspraak te moeten maken’), geld besteden aan gezin en persoonlijke ontwikkeling en het opbouwen van een financiële buffer.

De coronacrisis heeft de helft van de Nederlanders aan het denken gezet over de toekomst. Zeven van de tien hadden eerder niet kunnen bedenken dat het leven zó anders kan lopen. De helft van de respondenten geeft aan dat hun leven veel of erg is veranderd. Opvallend: onder de 18- tot 34-jarigen is dat percentage zelfs 60. Ook geeft 19% aan beter in zijn vel te zitten sinds het afgelopen jaar, maar dat de groep die zich minder voelt duidelijk groter is (35%). Financieel gezien geeft een kwart een onvoldoende voor de eigen financiële situatie. Het aantal mensen dat zegt er financieel op vooruit te zijn gegaan is precies even groot als de mensen die financiële achteruitgang constateren: een op de vijf.

Toekomstplannen

De coronatijd is vooral gebruikt om op te ruimen. Ongeveer een kwart van de mensen is het huis gaan verbouwen of verder onderhouden, is aan nieuwe hobby’s begonnen (‘ik ben gestart met een moestuin’) of heeft de financiële administratie bijgewerkt. Ongeveer een vijfde van de Nederlanders werkt sinds de komst van corona volledig thuis (‘dat bevalt erg goed’). Deze groep geeft vaker dan gemiddeld aan dat hun leven heel erg is veranderd (40%).

Het afgelopen jaar is dus flink van invloed geweest op de levensstijl, de gemoedsrust en de kijk op het leven. Drie op de vijf Nederlanders vindt het belangrijk om vooruit te denken en plannen te maken voor de toekomst. Om die gewenste toekomst dichterbij te brengen, denkt 27% een plan te moeten maken en 24% dat er durf nodig is om het ook echt te doen. Een op de vijf vreest echter dat zij de loterij moeten winnen om hun toekomstdoel werkelijkheid te maken. De groep van wie het leven heel erg is veranderd wil vaker meer geld uitgeven aan persoonlijke ontwikkeling (34% tegenover 13% gemiddeld) en aan het gezin (28% tegen 17%).

Belangrijkste conclusies

  • 50% van de Nederlanders zegt sinds de komst van corona meer na te zijn gaan denken over de toekomst.
  • 19% van de Nederlanders zegt sinds de komst van corona beter in zijn vel te zitten.
  • Een kwart van de Nederlanders geeft een onvoldoende voor zijn huidige financiële situatie.
  • Corona zet aan tot nadenken over de toekomst (58%) en het willen beschikken over een financiële buffer (56%).
  • De coronatijd is met name gebruikt om op te ruimen (52%). Ook de financiën kregen een opruimbeurt, een kwart (23%) heeft de financiën opgeschoond.
  • Als het weer kan, willen Nederlanders als eerste vooral weer meer uitgeven aan uitjes en reizen.
  • Om de gewenste toekomst te behalen is het vooral belangrijk om een plan te maken (27%) en de durf te hebben om het ook echt te doen (24%) 20% denkt dat zij de loterij moeten winnen om hun toekomstdoel werkelijkheid te maken.