Drones en verzekeren: een Achmea wil voorop lopen bij verzekeren drones


– Achmea is partner van de Amsterdam Drone Week (ADW), die dit keer volledig online plaatsvindt van 1 tot en met 3 december. Dit partnership past in onze strategie om bij te dragen aan een veilige en toekomstbestendige samenleving. De toekomst van innovatieve mobiliteit, ook door de lucht, hoort daarbij. Achmea-bestuurslid Lidwien Suur, lid van de Raad van Aanbeveling van de ADW, vertelt waarom het goed is om in de innovatie-kopgroep te zitten.

“Bij drones denk je niet als eerste aan verzekeren”, geeft Lidwien toe. “In dat licht is Achmea misschien een opvallende partner tussen partijen als Airbus, Boeing, KPN, Havenbedrijf Rotterdam, Amazon en Google. Toch is het logisch dat we deze technologie nauwlettend volgen en daarbij graag voorop willen lopen. Verzekeraars leven nu eenmaal van risico’s. En waar op de ene plek risico’s sterk verminderen of verdwijnen (zoals autoschades), verschijnen ze op een andere plek en doemen er nieuwe markten op (droneschades). En we doen het ook voor de maatschappij en voor de (schade)klanten van bijvoorbeeld Centraal Beheer en Interpolis. We denken continu na over hoe we Nederland dankzij nieuwe technologie veiliger en toekomstbestendiger kunnen maken.”

Drones helpen bij preventie en schadetaxatie
Precies om die reden denkt Achmea niet alleen na over hoe dronevluchten het best kunnen worden verzekerd, maar zet het bedrijf zelf ook drones in om ondernemers te adviseren over hoe ze risico’s op schade zoveel mogelijk kunnen beperken. Lidwien Suur: “We vliegen bijvoorbeeld boven tuinbouwkassen om de ruiten te controleren op haarscheurtjes. Maar we hangen ook sensoren in parkeergarages om overstromingen op tijd te detecteren. Allemaal technische oplossingen om de risico’s op schade zoveel mogelijk te beperken.”

De inzet van drones beperkt zich overigens niet alleen tot preventie. De Achmea-experts gebruiken ze ook voor het beoordelen en vaststellen van grote brand- en stormschades bij bedrijven. Lidwien Suur legt uit: “Het gaat dan om schades waarbij je vanaf de grond geen goed overzicht hebt. Of schades waarbij het betreden van de panden of het terrein onveilig is vanwege bijvoorbeeld instortingsgevaar of de aanwezigheid van asbest. Ik hoorde van onze experts dat klanten het leuk en bijzonder vinden als de kofferbak wordt geopend en een drone wordt opgelaten. Klanten zeggen dan vaak: ‘ik wist niet dat mijn verzekeraar al zo innovatief bezig is’. Als we ze dan ook nog de foto’s toesturen zijn ze helemaal enthousiast.”


“Eén van onze experts was laatst bij een agrarische klant van wie een schuur geheel was afgebrand. Pas op de dronebeelden was goed zichtbaar hoe dicht het afgebrande pand op de omliggende gebouwen stond. De klant vertelde dat hij zich het gevaar van vuuroverslag nooit zo had gerealiseerd. Het was voor hem een eye-opener en bij de herbouw zou hij hier zeker rekening mee houden. Niet onbelangrijk is dat drones ook een kostenvoordeel opleveren, omdat er geen hoogwerkers en verreikers meer nodig zijn. Daarnaast is het werk veiliger, omdat onze mensen niet meer zelf het dak opgaan.”                                                                                                                                                                >>

Goede regelgeving, preventie en verzekeren
Vanaf 31 december 2020 gelden nieuwe, Europese regels voor het (semi)professioneel vliegen met een drone. Lidwien Suur: “Tijdens de vorige editie van de ADW was er een speciale bijeenkomst over de regelgeving, die wij met grote belangstelling hebben gevolgd. Ten eerste wil je dat alles rondom drones zo veilig mogelijk verloopt. Maar als het dan een keer mis gaat, moet er wel dekking zijn. Het eerste kun je bereiken met goede regelgeving, maar ook met preventie-eisen. Dat kunnen overheden afdwingen, maar ook verzekeraars zullen bepaalde eisen aan dronegebruik gaan stellen. En dan kan het ‘restrisico’ vervolgens worden afgedekt met een verzekering.”

En dan is er tot slot nog de ingewikkelde vraag over aansprakelijkheid. Mede door de snelle ontwikkelingen rondom autonoom rijden en vliegen wordt dit vraagstuk steeds complexer. Want wie is er aansprakelijk voor schade als een zelfsturende drone ergens tegenaan vliegt? Lidwien Suur: “Dat is allemaal nog niet uitontwikkeld. Ook daarom staan we graag vooraan en doen we mee aan pilots. We weten heel veel nog niet, maar je moet ergens beginnen om ervaring op te doen. Het zal waarschijnlijk steeds meer verschuiven naar productaansprakelijkheid. Dus dat de fabrikant aansprakelijk is als het een keer mis gaat. Maar misschien is het wel het bedrijf dat zo’n apparaat heeft gekocht, of de softwarebouwer.

Het is een ingewikkeld en onontgonnen terrein. Maar juist daarom is het zo belangrijk dat we onze kennis van aansprakelijkheid in kunnen brengen en blijven overleggen met fabrikanten en gebruikers van dit soort systemen. Deze hele nieuwe wereld is toch ook een spannende ontdekkingstocht, waarin we graag voorop lopen.”