De Financial Conduct Authority (FCA) heeft de definitieve hypotheekrichtsnoeren bevestigd, waarin staat hoe hypotheekverstrekkers klanten kunnen helpen die zich zorgen maken over of al moeite hebben met hun hypotheekbetalingen vanwege de stijgende kosten van levensonderhoud.
De toezichthouder heeft ook nieuwe gegevens en analyses over de hypotheekmarkt gepubliceerd. Daaruit blijkt dat, naast de huishoudens die al een betalingsachterstand hebben, tegen eind juni 2024 356.000 hypothecaire kredietnemers in betalingsproblemen kunnen komen. Dit is 214.000 minder dan de 570.000 kredietnemers die de FCA eerder, in september vorig jaar, schatte als gevolg van veranderingen in de marktverwachtingen voor de basisrente van de Bank of England. Van deze groep zouden degenen die hun vaste rente-hypotheek beëindigen gemiddeld 340 pond per maand extra kunnen betalen.
.
Sheldon Mills, Executive Director of Consumers and Competition bij de FCA, zegt: “Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste mensen hun hypotheekaflossingen kunnen bijbenen, maar dat sommigen het moeilijk hebben. Als u moeite hebt om uw hypotheek te betalen, of als u zich zorgen maakt dat u dat misschien zult doen, hoeft u er niet alleen voor te staan. Uw geldschieter heeft een reeks hulpmiddelen beschikbaar om u te helpen. Neem contact op zodra u zich zorgen maakt en wacht niet tot u een betaling dreigt mis te lopen. Met hen praten over uw opties heeft geen invloed op uw kredietwaardigheid.”
Uit het onderzoek van de FCA blijkt dat kredietnemers tussen 18 en 34 jaar meer kans hebben om financieel gespannen te zijn dan de rest van de beroepsbevolking. Mensen die in Londen en het zuidoosten wonen, hebben de meeste kans op financiële problemen. Dat zij krap bij kas zitten, betekent niet noodzakelijkerwijs dat zij hun aflossingen niet zullen kunnen betalen. Sommigen kunnen hun spaargeld gebruiken, hun uitgaven verminderen of hun inkomen verhogen om aan hun hypotheekverplichtingen te voldoen
Steun van kredietverstrekkers voor kredietnemers
De FCA, grote kredietverstrekkers en consumentenvertegenwoordigers hebben in december een door de kanselier georganiseerde hypotheektop bijgewoond. Sindsdien is de FCA met kredietverstrekkers blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat kredietnemers de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben, waaronder tijdige communicatie. Het afgelopen jaar hebben kredietverstrekkers via diverse kanalen in totaal 16,5 miljoen keer proactief contact opgenomen met klanten om ondersteuning te bieden. Na gesprekken met de FCA hebben kredietverstrekkers bevestigd dat zij verwachten dit aantal het komende jaar te verhogen tot 20,5 miljoen contacten.
Kredietverstrekkers hebben het afgelopen jaar meer dan 2 miljoen klanten geholpen bij het beheren van hun financiën, onder meer via budgetteringstools, toegang tot schuldadvies en hypotheekverlenging op maat. De FCA werkt ook samen met de dienst Geld en Pensioenen, consumentengroepen en kredietverstrekkers om meer bekendheid te geven aan de hulp die beschikbaar is voor hypotheeknemers die zich zorgen maken over hun betalingsachterstand.
FCA
De FCA verwacht dat bedrijven kredietnemers in financiële moeilijkheden ondersteunen. De definitieve richtsnoeren bevestigen hoe hypotheekverstrekkers klanten kunnen helpen die betalingen hebben gemist of vrezen dat zij in de toekomst niet in staat zullen zijn hun betalingen te verrichten. Er wordt ingegaan op opties zoals het verlengen van de looptijd van de hypotheek of het tijdelijk verlagen van de maandelijkse betalingen.
‘Wijzigingen, zelfs tijdelijke, kunnen leiden tot hogere maandelijkse betalingen in de toekomst of tot een hogere totale aflossing. Hypotheeknemers moeten alle stappen die zij nemen zorgvuldig overwegen en klanten die hun betalingen kunnen bijhouden, moeten dat blijven doen. De publicaties van vandaag bouwen voort op het werk dat de FCA al heeft gedaan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun klanten eerlijk behandelen en degenen die het financieel moeilijk hebben als gevolg van de stijgende kosten van het levensonderhoud te ondersteunen.’
Richtsnoeren van de FCA
In overeenstemming met haar driejarenstrategie heeft de toezichthouder bedrijven eerder herinnerd aan de normen waaraan zij moeten voldoen om in moeilijkheden verkerende kredietnemers te ondersteunen en waar zij hun behandeling van mensen in financiële moeilijkheden moeten verbeteren. Dit sluit aan bij de snelle maatregelen die de FCA tijdens de pandemie heeft genomen om kredietnemers te beschermen, waaronder de invoering van richtsnoeren voor ondersteuning op maat.
De FCA zal blijven toezien op de hypotheekmarkt en op de manier waarop bedrijven hun klanten ondersteunen.