Britse autoverzekeraars keren ruim een vijfde meer uit aan schadeclaims


De schadevergoedingen door Britse autoverzekeraars  zijn in het derde kwartaal van het jaar met 21% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en overschreden de £ 2,5 miljard voor het tweede achtereenvolgende kwartaal, volgens de laatste cijfers van het Britse Verbond van Verzekeraars ABI. De uitgekeerde £2,54 miljard is het hoogste vergoede schadebedrag in een kwartaal    sinds de start met het verzamelen van deze gegevens in 2013 . Verzekeraars betaalden gemiddeld het equivalent van 4.821 pond uit en regelden vier schadeclaims per minuut gedurende het kwartaal. 

“Deze cijfers laten zien hoe autoverzekeraars presteren wanneer automobilisten hen het hardst nodig hebben. Als het ergste gebeurt, houden zij het Verenigd Koninkrijk in beweging”, zegt Mervyn Skeet, Director of General Insurance Policy van de ABI.

 Uit de ABI-gegevens blijkt dat in het derde kwartaal van dit jaar:  In totaal betaalden verzekeraars £2,54 miljard pond uit aan claims voor autoverzekeringen: – diefstal, reparaties, vervangende voertuigen en lichamelijk letsel. Dit was een lichte stijging van 1% ten opzichte van het vorige kwartaal en een sprong van 21% ten opzichte van de £2,1 miljard die in het derde kwartaal van 2022 werd uitgekeerd. Het totale aantal afgehandelde claims steeg met 570.000 tot 5% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. 

De kosten van autoreparaties stegen met 32% tot een kwartaalrecord van 1,6 miljard pond.  Dit weerspiegelt de aanhoudend stijgende kosten. Sommige verzekeraars hebben voor het derde kwartaal verdere stijgingen gemeld van 16% voor materialen, 15% voor arbeid en 46% voor andere kosten, grotendeels gedreven door de energieprijzen. De kosten voor vervangende auto’s tijdens de reparatie stegen met 47% tot £ 160 miljoen, vergeleken met £108 miljoen  in het derde kwartaal van 2022. Dit weerspiegelde grotendeels de langere gemiddelde reparatietijden, wat betekende dat deze voertuigen langer ter beschikking moesten worden gesteld.   De schadevergoedingen voor voertuigdiefstal (van en uit een voertuig) stegen met £178 miljoen met 35% ten opzichte van de £132 miljoen die in het derde kwartaal van 2022 werd uitbetaald.  Hogere kosten hebben invloed gehad op de prijs van de dekking, met een gemiddelde prijs van £ 561 voor autoverzekeringen, een stijging van 29% ten opzichte van vorig jaar (ABI Motor Insurance Premium Tracker, Q3 2023).

Als onderdeel van het totale schadevergoedingsbedrag  hebben verzekeraars in het derde kwartaal van dit jaar £611 miljoen aan letselschadeclaims uitgekeerd, een stijging van 2% ten opzichte van het vorige kwartaal, maar een daling van 5% ten opzichte van de £647 miljoen die in het tweede kwartaal van 2022 werd uitgekeerd. Deze jaarlijkse daling wijst op de aanhoudende impact van de whiplashhervormingen die in 2021 werden ingevoerd. De ontwikkeling van de Official Injury Claim (OIC) service was een enorme onderneming, en verzekeraars zijn vastbesloten om te blijven samenwerken met de OIC, het ministerie van Justitie, en vertegenwoordigers van eisers en anderen om te helpen een vereenvoudigd, efficiënter en eerlijker compensatiesysteem te leveren.

Mervyn Skeet voegt hieraan toe: “Aanzienlijke en aanhoudende kostendruk waarmee verzekeraars te maken hebben, zoals een stijging van 32% in reparatiekosten in het afgelopen jaar, hebben invloed gehad op de kosten van de dekking. Desondanks blijven verzekeraars er alles aan doen om een scherp geprijsde autoverzekering te garanderen. Het blijven moeilijke tijden voor veel gezinnen die te maken hebben met hogere kosten van levensonderhoud, en iedereen die zich zorgen maakt of hij zijn verzekering wel kan betalen, moet met zijn autoverzekeraar praten om te zien welke opties er zijn. En het kan nog steeds lonen om rond te shoppen om de polis te krijgen die het beste aan je behoeften voldoet tegen de meest concurrerende prijs.”