Aon’s overname van NFP is de grootste deal in de mondiale verzekeringsmakelaardijsector


Uit analyse van Insuramore blijkt dat de overname van NFP door Aon, aangekondigd op 20 december 2023, een aanzienlijk effect zal hebben op de structuur van de verzekeringsmakelaardijsector. Volgens de mondiale ranglijst van verzekeringsmakelaars en MGA/MGU-groepen, die eerder in 2023 voor het laatst werd bijgewerkt met gegevens voor 2022, is NFP een opmerkelijke concurrent in alle makelaarssegmenten, met een wereldwijde ranglijst die zelfs op de zevende plaats kan komen voor employee benefits,  zorg- en levensverzekeringen op retailgebied, 12e voor retailmakelaardij in herverzekeringen, 18e voor zakelijke retailmakelaardij in schadeverzekeringen, 35e voor particuliere retailmakelaardij in schadeverzekeringen, en 14e voor alle vormen van makelaardij gezamenlijk.

Als zodanig heeft de overname van NFP, op basis van de gegevens verzameld voor 2022, de volgende gevolgen voor de positionering van Aon in de verzekeringsmakelaardijsector:

• voor de totale makelaarsactiviteiten zou het mondiale marktaandeel stijgen van 7,6% naar 8,8% en op de tweede plaats blijven achter Marsh McLennan;

• voor de zakelijke  schade-retailbusiness zou het mondiale marktaandeel stijgen van 8,9% naar 9,7% en op dit gebied ook op de tweede plaats blijven achter Marsh McLennan;

• voor de particuliere retail schadeverzekeringsactiviteiten zou het mondiale marktaandeel stijgen van 1,0% naar 1,7% en stijgen van de 22e naar de 9e positie in een relatief gefragmenteerd segment;

• voor de activiteiten op het gebied van employee benefits plus de retail in levens- en ziektekostenverzekeringen zou het mondiale marktaandeel toenemen van 6,4% naar 8,5% en zou het op de derde plaats blijven achter WTW en Marsh McLennan;

• wat de herverzekeringsmakelaardij betreft, zou deze wereldwijd op de eerste plaats blijven staan, met een mondiaal marktaandeel dat zou stijgen van een toch al dominante 30,8% naar 31,8%.

De wholsesale makelaardij en MGA/MGU/cover-holder-activiteiten zijn segmenten waarin zowel Aon als NFP in 2022 lager op de wereldwijde ranglijst stonden. Door de combinatie van de twee organisaties zouden ze echter stijgen naar een ranglijst van ongeveer de 15e plaats. in het eerstgenoemde segment met een mondiaal marktaandeel van 1,5% en naar een rangschikking van rond de tiende in het laatstgenoemde segment met een mondiaal marktaandeel van ongeveer 1,7%.

Over het geheel genomen laten deze ontwikkelingen zien hoe de transactie de positie van Aon in haar kernmarkten belooft te versterken en te versterken in markten waarin Aon minder invloed heeft, als onderdeel van de grootste deal die ooit is aangekondigd in de mondiale verzekeringsmakelaardijsector (tegen ruim tweemaal de waarde van de transactie). van Marsh McLennans overname van Jardine Lloyd Thompson in 2018/19 en de afgebroken fusie van Aon met WTW niet meegerekend). In zijn kernsegmenten zal de deal ervoor zorgen dat Aon comfortabel een voorsprong houdt op een achtervolgd peloton van snelgroeiende concurrenten, waaronder onder meer Acrisure, Alliant, Gallagher, HUB en Lockton.