Aan alles komt een eind: Zelfs aan de 58-jarige verzekeringsloopbaan van Aad Meijburg


Het einde van een tijdperk, de laatste der Mohicanen, nester,, legenda, vakman, professional, mister co-assurantie Al die predicaten  zijn van toepassing op Aad Meijburg, de coassurantieman in hart en nieren die na een indrukwekkende loopbaan ‘in de verzekeringen’ nu definitief de verzekeringsbranche achter zich laat.

‘Geronseld’ via de klassenjuf  trad Aad Meijburg in 1965 op 16-jarige leeftijd in dienst bij het toenmalige Mees & Zoonen , het latere Marsh. Hij zou er 40 jaar werkzaam zijn, aanvankelijk als Polisopmaker, later als  Sluiter, Senior Sluiter, Chef van de Sluiters, Afdelingsdirector en uiteindelijk CEO van Marsh. Daar waar anderen na vier decennia ermee ophouden begon Aad zijn ‘tweede’ verzekeringsleven bij De Keizer.  Samen met Frank van Akkerveeken, Harry Kampschoër, Henry van den Heuvel en Ad in ’t Groen werd ambitieus en succesvol gebouwd aan de groei van de makelaar, waar hij uiteindelijk onlangs zijn loopbaan beëindigde als Advisor of the Firm van Ecclesia. Ook heeft zij zich altijd gemanifesteerd binnen VNAB. Niet onvermeld mag worden zijn figurantenrol  in de speelfilm Claim over een verzekeringsfraudezaak , waar hij samen met andere beurscoryfeeën als Wim Dees en Kees krijsgman in beeld kwam al lopend over de toenmalige beursvloer in het WTC.

Hard werken

Destijds werkte hij  maandag t/m zaterdagochtend op kantoor en drie avonden per week ging hij  naar school. Zo haalde hij  al mijn assurantiediploma’s en het equivalent van wat nu een HBO diploma zou zijn. “Het was hard werken, maar je wist niet beter. Ik heb gelukkig mijn werk altijd als een soort hobby gezien.Ik  vind het zo’n prachtig vak. Op verjaardagen zitten ze me vaak bevreemd aan te kijken als ik dat zeg. Anderen bestempelen dit werk als stoffig, hele dagen polissen en voorwaarden lezen. Maar dat is het natuurlijk niet. Ik ben de hele wereld overgevlogen voor zaken van Unilever, Akzo Nobel en DSM bijvoorbeeld. Voor mij is dit het mooiste beroep. Je krijgt zoveel te zien wat er om je heen en in de samenleving speelt. Als je er maar voor open staat.”

Zijn boodschap aan de markt: “Ik ben dan weliswaar gestopt, maar ik volg de branche nog op de voet. Kijk ik terug op mijn begin en wat ik nu zie, dan is dat een wereld van verschil, hoe cliché ook. Bij mij is het destijds met de paplepel ingegoten dat je altijd via het persoonlijk overleg een oplossing moet vinden bij dekking en schade. Maar wat ik nu zie gebeuren is hele discussies op papier en vanachter de computer. Ik vind dat zonde van de tijd. Zodra een zaak complex is, adviseer ik de telefoon te pakken of op pad te gaan. Ik ging altijd met een dossier onder m’n arm naar een verzekeraar. En in 99 van 100 gevallen lukte het dan altijd. Ik hoop dat de nieuwe lichting ook de lol, de magie van dit mooie vak gaan ervaren. Dat ze echt een rol van betekenis hebben. Luister goed naar je klant, geef follow-up en geniet van de successen die je met elkaar boekt. Vroeger liepen we altijd de polonaise als we een nieuwe zaak hadden binnen gehaald. Je bent vaak meer op kantoor dan thuis. Maak het dus leuk en zorg voor blijdschap en frivoliteit”.

Namens Ecclesia zegt gen  Managing Director Willeke van de Weerd: “Aad en ik kennen elkaar inmiddels al weer 8 jaar en in die tijd is hij voor mij iemand die altijd opereert op het scherpst van de snede. Lekker old school zeg maar. Ik heb daar veel van geleerd. Ook typisch Aad: iedereen mag hem én iedereen kent hem. Hij is iemand op wie we altijd een beroep kunnen doen. Nu nog steeds trouwens. Hij heeft een groot netwerk en is – dat zie ik als een compliment – een echte oude rot in het vak. Ik wil Aad dan ook langs deze weg nogmaals hartelijk bedanken voor alles wat hij heeft betekend voor Ecclesia en haar rechtsvoorgangers.”

Judith Huisman, Manager Desk Accountmanagement, werk al 42 jaar met Aad samen  Judith: “ Door Aad zit ik waar ik nu zit. Hij heeft me destijds gevraagd bij De Keizer te komen werken. Toen is het allemaal gaan vliegen. Vijf bevlogen pioniers die deden wat ze het leukst vonden. Toen Aad me erbij haalde was ik ineens ‘maar’ medewerker nummer 45, terwijl ik uit een organisatie kwam van een paar honderd werknemers. Doordat De Keizer juist heel klein was, gaf dat zo’n bonding. Heel overzichtelijk was het allemaal. Lekker onderzoeken, uitvinden en vooral bouwen met elkaar. Ik kijk daar ontzettend fijn op terug.

Zij vervolgt: Als ik Aad met één – of in dat geval twee woorden – zou moeten omschrijven dan is dat ‘ras optimist’. Bij hem is het glas altijd halfvol. Als wij nog dachten ‘hoe gaan we dit rondbreien’, dan had Aad het bij wijze van spreken al verkocht. Dat lukte hem ook altijd. Hij kent deze hele wereld. En had ie een lastige zaak, dan pakte hij het dossier onder zijn arm en ging hij het gewoon ter plekke regelen. Een creatieve oplossing was Aad op het lijf geschreven.  Wat een selfmade man. Van jonge knaap, net 16 jaar tot de Bestuursvoorzitter van Marsh. Hij heeft echt veel betekend voor de verzekeringsindustrie. Je kunt hem gerust een instituut noemen. Door zijn inzet en creativiteit heeft hij met De Keizer de basis gelegd voor de mooie organisatie die Ecclesia nu is. Daar ben ik Aad dankbaar voor!  Wat ik ook echt het vermelden waard vind: ik heb Aad nog nooit chagrijnig gezien, nog geen minuut, nog geen seconde. Hij heeft altijd goede zin. Dat is echt typisch Aad. Je kon en kunt onwijs met hem lachen. Altijd is ie in voor gekkigheid.”