Waarborgfonds gaat proef doen met kleefolie om schadeoorzaak vast te stellen

 

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een nieuw middel om bij parkeerschades vast te stellen of de schade is veroorzaakt door een motorvoertuig: de kleeffolie Spurfix. Daarmee worden volgens Frank IJlst, afdelingsmanager van het Schadecentrum, veel tijd en kosten bespaard. “Maar het belangrijkste is dat het veel onbegrip wegneemt bij benadeelden”, zegt hij op de website van het Waarborgfonds, dat de folie op proef gaat inzetten, vooral bij de ca. 22.000 parkeerschades per jaar. Eind dit jaar worden de resultaten geëvalueerd.

Spurfix is ontwikkeld door het Duitse bureau Lehmkuhl. De folie wordt bij onze oosterburen al jaren gebruikt, vooral door de politie. “Een agent heeft gewoon Spurfix op zak en plakt dat bij een aanrijding ter plekke op de auto’s. Dat kun je je bij ons niet voorstellen. Hier komt de politie al lang niet meer bij een aanrijding”, zegt IJlst. “Allereerst moeten we vaststellen of de schade is veroorzaakt door een motorrijtuig. Anders keren we niet uit. Daarvoor schakelden we een expert in en de uitkomst was altijd arbitrair: elke expert kijkt soms weer anders. De uitkomst kan zijn dat de verzekerde tegen een paaltje is gereden. Schakelt de verzekerde vervolgens een contra-expert in die een andere conclusie trekt, dan komt er nog een ongevalsanalist aan te pas om de schadeoorzaak definitief vast te stellen. In veel gevallen is de schade dan allang hersteld. Zo’n proces is kostbaar en duurt lang.”

Preventieve werking

Maar een alternatief was niet voorhanden. “Tot we erachter kwamen dat er zoiets als Spurfix bestond”, zegt IJlst. “Dat is vergelijkbaar met huishoudfolie, maar dan van hele goede kwaliteit. Die kan op het beschadigde gedeelte van de auto worden geplakt en neemt geen lijmresten mee. Wij hebben met ons samenwerkende expertisebureaus afgesproken dat we het gaan gebruiken als er twijfel is over de toedracht van de schade. Dat heeft overigens ook een preventieve werking: mensen vragen wat het is en als dan blijkt dat hiermee feilloos kan worden aangetoond of er inderdaad van een motorrijtuig sprake was, zijn er claimanten die terugkrabbelen. Je voorkomt dus in een vroeg stadium dat mensen proberen te frauderen.”

Is er na de schade-inspectie nog twijfel, dan wordt de folie opgestuurd naar een Nederlands laboratorium dat het spoormonster gaat onderzoeken met een microscoop. “Daar zijn alle mogelijke lakstalen aanwezig. In het lab kan worden vastgesteld of de auto in aanraking is geweest met bijvoorbeeld plastic, een vangrail, een lantarenpaal of toch een auto. Dat geeft zekerheid. Mocht er toch nog twijfel zijn, dan gaat het monster door naar Duitsland. Daar kunnen ze nog specifieker analyseren.”

Meer toepassingen; expert blijft nodig

De folie is een soort wondermiddel, zegt IJlst. “Ook een maand na het ongeval kunnen er nog sporen gevonden worden zelfs als de auto is gewassen.” De toepassingen gaan verder dan alleen parkeerschades: “Je kunt er toedrachtonderzoek mee doen, bijvoorbeeld als een van de bij een ongeval betrokken partijen zegt de andere auto niet geraakt te hebben. Spurfix kun je ook aan de binnenkant gebruiken, bijvoorbeeld als er letselschade is en de bestuurder stelt met zijn hoofd tegen het dashboard te zijn geklapt.”

Spurfix gaat experts niet overbodig maken, zegt IJlst. “Een expert ziet in het algemeen direct of een auto wel of niet stilstond toen de schade werd veroorzaakt. Een onafhankelijk expert blijft altijd nodig, want er moet een schadebedrag worden vastgesteld. Spurfix is een extra middel om onbegrip weg te nemen bij benadeelden. Er is soms discussie over de vraag of er nu een vast object is geraakt of niet. Of de mogelijkheid dat de auto is geraakt door een winkelwagen. Met Spurfix wordt die vaststelling minder arbitrair.”

De kostenbesparing met Spurfix is in elk geval duidelijk: een rol van 5 meter lang en 17 centimeter breed kost 25 euro. “Je kunt het ook een jaar later nog gebruiken. Moet de folie worden onderzocht, dan kost dat zo’n 300 euro. Maar dat is nog altijd goedkoper dan het inschakelen van een contra-expert en het geeft snel zekerheid. Spurfix vergroot vooral het begrip van verzekerden.”

Identiteit achterhalen

De hoofdmoot van de parkeerschades die het Waarborgfonds te verwerken krijgt, betreft cascoschades, aldus IJlst. “De verzekeraar verwerkt en vergoedt de schade en doet dan een claim bij ons.” Die wordt onder voorwaarden gehonoreerd, net als bij WA-schades die rechtstreeks door de verzekerde worden geclaimd. “Er moet een ander motorvoertuig bij betrokken zijn geweest, een tweede persoon moet kunnen getuigen dat de auto zonder schade is geparkeerd en de verzekerde moet zijn best doen om achter de identiteit van de dader te komen. Door bijvoorbeeld aangifte te doen, door buurtonderzoek of door een oproep op social media.”

Het Waarborgfonds neemt in internationaal verband overigens een aparte positie in, zegt IJlst. “Wij zijn een van de weinige fondsen in de EU die parkeerschades vergoeden. Gemiddeld gaat het om zo’n 700 euro uitkering per schadegeval. Wel geldt een eigen risico van 250 euro. Tegenwoordig zit je al qua schadebedrag echter al snel aan honderden euro’s. Er zijn geen dikke rubberen bumpers meer zoals vroeger.”

 

foto Waarborgfonds