VWE deelt WOK- en apk-verleden met autokoper

Dataleverancier VWE voegt naast het Wachten op Keuren (WOK-) en apk-verleden ook de eigenaarshistorie toe. Consumenten kunnen via de app Finnik op kentekenniveau een rapport opvragen. Dat meldt de informatieleverancier vandaag.In het rapport is ook te zien of een auto ooit ‘vermist’ is geweest, mogelijk een ernstige schade (WOK-status) of bijzondere apk-reparatiepunten heeft gehad. Dat is volgens VWE geen overbodige luxe, aangezien er de afgelopen tien jaar ongeveer 120,000 auto’s zijn gestolen en 250.000 auto’s een WOK-status hebben gehad.

Thomas Edens, directeur van Finnik: “De aanschaf van een auto is een hoge uitgave voor consumenten. Die willen meer zekerheid over het verleden van een auto. Als deze bijvoorbeeld een WOK-status heeft gehad, kan hij veel minder waard zijn, net als een auto met veel apk-reparatiepunten of een die al tientallen eigenaren heeft gehad. Als deze informatie bij de koper onbekend is, wordt al snel honderden tot duizenden euro’s te veel betaald. Met het autorapport in de hand kan de koper de juiste vragen stellen en de auto kopen voor de prijs die hij waard is”, VWE vraagt drie euro per opgevraagd rapport.

Restwaardedaling

Edens denkt niet dat het uitgebreide autorapport veel stof zal doen opwaaien. “Voor autobedrijven met occasions die relatief veel historie hebben, is het wellicht even slikken. Maar dat is tijdelijk, uiteindelijk kan het bedrijf zelf inruilers checken. En bedrijven met goede occasions hebben er alleen maar voordeel bij”, aldus Edens. De vraag is of consumenten in staat zijn om zaken als apk-afkeurpunten en een WOK-melding op waarde te schatten. “Ik denk dat we de consument niet moeten onderschatten. Die is intelligent en verlangt steeds meer transparantie. Het gaat er om dat het bedrijf kan uitleggen wat er allemaal gedaan is om de auto goed te herstellen.” Volgens Edens zal het met een eventuele restwaardedaling wel meevallen. “Het is even wennen, maar in het verleden is nooit gebleken dat meer transparantie een negatieve invloed had op de restwaarden.”

 

  • Bron automotive