VVN: Stijgend aantal verkeersdoden schreeuwt om actie!

“Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaak, zal er niets veranderen”. Dat is de reactie van Veilig Verkeer Nederland (VVN) op het tweede jaar op tij dat het aantal verkeersdoden in ons land is toegenomen. “Werk aan de winkel dus! We zien ziet te hoge snelheden, rijden onder invloed en het ongebreideld gebruik van de smartphone tijdens verkeersdeelname als grootste boosdoeners die, ondanks alle voorlichtingsactiviteiten en campagnes, nog steeds voor het leeuwendeel van de slachtoffers zorgen. Daarom is meer serieuze en structurele aandacht vanuit de overheid hard nodig. Het mede door ons ondertekende Manifest Verkeersveiligheid laat daar geen misverstand over bestaan”, stelt VVN.

Felix Cohen, directeur Veilig Verkeer Nederland: “Ik ben niet verbaasd over deze nieuwe stijging. Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaken zal deze lijn doorzetten. Veilig Verkeer Nederland roept de nieuwe regering op om mee te doen met de acties die in het vorige week gepresenteerde manifest staan om deze trend te doorbreken. Dit helpt bij het aanpassen van de sociale norm. Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto. Zoals het nu ook heel normaal is dat je een autogordel draagt en geen alcohol gebruikt als je nog de weg op moet.”

Campagnes, apps, handhaving en wetten dragen allemaal bij aan een cultuurverandering. Veilig Verkeer Nederland wil de burger meegeven dat ook zijzelf kunnen zorgen voor meer verkeersveiligheid. Cohen: “Als je geappt of gebeld wordt door iemand die in de auto zit, geef aan dat het kan wachten. Onderweg wordt vooral gecommuniceerd met gezinsleden en vrienden, dus mensen die je na aan het hart staan. Je wilt toch dat die veilig thuiskomen! Als je echt belangrijk bent wachten ze wel.”

Voor tweede jaar op rij toename

Tussen 2001 en 2013 daalde het aantal verkeersdoden in ons land gestaag van 1.166 naar 570, een aantal dat ook in 2014 werd bereikt. In 2015 steeg het aantal verkeersdoden voor het eerst met 51 naar 621 en dat aantal steeg vorig jaar met acht (1,3%) verder naar 629, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.. Onder bestuurders van personenauto’s vielen naar verhouding de meeste dodelijke verkeersslachtoffers (30%). Onder automobilisten van 18 tot 25 jaar (2,6%) en  van 75 jaar of ouder (2,1%) was het percentage dat verongelukte het grootst.
In 2016 kwamen 231 inzittenden van een personenauto om het leven, dit waren 186 bestuurders en 45 passagiers. Hiernaast overleden onder andere 189 fietsers, 51 voetgangers, 38 bestuurders van een scootmobiel, 41 brom- en snorfietsers, en 45 motorrijders bij een verkeersongeluk. In de afgelopen vijf jaar verongelukten 187 automobilisten die tussen de 18 en 25 jaar oud waren. Dit is 22% van alle verongelukte autobestuurders, waarmee de jongere automobilisten de groep vormen met de meeste dodelijke auto-ongelukken. In de spitstijden tussen zeven en negen uur ’s ochtends en tussen vier  en zes uur ‘s middags komen per uur de meeste automobilisten om bij een ongeluk. In de spits worden ook de meeste kilometers per uur afgelegd. Als rekening wordt gehouden met het aantal gereden kilometers, is het risico op een dodelijk ongeluk bij automobilisten het grootst tussen middernacht en zeven uur ‘s ochtends. Ook ’s avonds tussen zes en twaalf  is het risico voor automobilisten relatief hoog.

In de provincies Noord-Brabant en Gelderland  vielen de afgelopen vijf jaar de meeste slachtoffers onder automobilisten, ruim een derde van het totaal. In Flevoland, Zeeland en Utrecht was het aantal dodelijke slachtoffers onder automobilisten het laagst. Dit beeld verandert als rekening wordt gehouden met de afstanden die per provincie worden gereden. In Drenthe en Zeeland is dan het aantal verkeersdoden onder automobilisten naar verhouding het hoogst en in de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland het laagst.

Het volledige CBS-bericht is hier te bekijken: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/18/omgekomen-autorijders-vaak-jong-of-oud.