VU-NL symposium 2016:  Autonoom rijden & Intelligente systemen, een toekomst zonder ongevallen?

EVU-NL, de Nederlandse sectie van de Europese vereniging voor ongevallenonderzoek en ongevallenanalyse,   organiseert op vrijdag 9 september a.s. een symposium met als titel ‘Autonoomrijden & intelligente systemen, een toekomst zonder ongevallen’. Plaats van handeling  van het symposiu, dat van 09.30 tot 15.00 uur plaatsvindt, wordt gehouden in Postllion Hotel Amersfoort Veluwemeer aan de Strandboulevard 3 in Putten.Het symposium richt zich op iedereen die zich bezighoudt met de (juridische) beoordeling van de schuldvraag en afwikkeling van de gevolgen van een verkeersongeval.

Het EVU Symposium 2016 staat in het teken van het voorkomen dat het mis gaat – de huidige stand van zaken op het gebied van intelligente systemen, het autonoom rijden en de verwachtingen voor de toekomst. Acht gerenommeerde sprekers zullen vanuit de industrie, onderzoeksinstellingen, overheid en verzekeraars een overzicht geven van de stand van zaken op het gebied, de uitdagingen en kansen voor de toekomst en de problemen die opgelost dienen te worden. Hiermee sluit de EVU-NL aan op actuele ontwikkelingen op autogebied dat naar verwachting van vele deskundigen tot een revolutie in onze mobiliteit zal leiden.

 

Programma

Als dagvoorzitter treedt op: prof. Dr. Jac Wismans, SAFETEQ en hoogleraar Voertuigveiligheid, Chalmers University, Zweden. Na het welkomstwoord van Jan Meuwissen, voorzitter EVU-Nederland, zijn er presentaties van:

  • Jacco Floris, Manager Local Business & Field Force, Mercedes-Benz Nederland: ‘De ontwikkelingen op het gebied van assistentie systemen en de volgende stap naar autonoom rijden’;
  • Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive, Aon Risk Solutions, Trade & Manufacturing: ‘Taboe op risico’s zelfrijdende auto doorbroken – ervaringen en visie op de toekomst vanuit een makelaar in assurantiën;
  • Drs Ing. Gerben Fedders, Senior Advisor Product-development RDW: ‘Wat te doen als een intelligent voertuig niet meer in de regelgeving past’;
  • Peter Bleumer, Director Customer Service, Volvo Cars Nederland: ‘Volvo’s Visie 2020 – hoe intelligente auto’s nu al zorgen voor reducerende schade-cijfers en wat ons nog te wachten staat;
  • Dr. Jac Wismans, SAFETEQ en hoogleraar Voertuigveiligheid, Chalmers University, Zweden: ‘Analyse van ongevallen met automatisch rijdende voertuigen – zijn in de toekomst alle ongevallen te voorkomen?’;
  • Bastiaan Krosse, Programma Manager Automated Driving, TNO: Verkeersveiligheid in de context van coöperatief en automatisch rijden – welke stappen zijn nodig naar een ongevalsvrije verkeerssituatie?’
  • Aart Spek, Nederlands Forensisch Instituut (NFI), Ministerie van Veiligheid en Justitie: ‘Vier handen aan één stuur – wat als het een keer mis gaat?’;
  • Bart van Arem, Directeur TU Delft Transport Institute, TU Delft: ‘Automatisch rijden en het gedrag van de bestuurder – hoe zullen verkeersstromen in de toekomst veranderen?’

Het officiële programma wordt afgesloten met een paneldiscussie.