VS: minder recalls van consumentenproducten, auto’s, medische apparatuur en voedsel en drank; toename bij medicijnen

In de VS zijn in het tweede kwartaal van dit jaar werden in de VS iets minder recalls geregistreerd van consumentenproducten, auto’s, medische apparatuur en voedsel en drank dan in het eerste kwartaal. Het aantal teruggehaalde goederen nam in veel forsere mate af: met enkele tientallen procenten. Met uitzondering van medische apparatuur, waarin ondanks een daling van het aantal recalls het aantal uit de markt gehaalde producten verzesvoudigde, zo blijkt uit de Q2 2017 Recall Index van Stericycle ExpertSolutions.  Daaruit komt verder naar voren dat alleen bij medicijnen zowel het aantal recalls – met 6% tot 86 – als het aantal teruggehaalde producten – met maar liefst 444% – toenam. Daarmee werd voor beide het hoogste niveau bereikt sinds het vierde kwartaal in 2014.

Het rapport maakt melding van 64 recalls bij consumentengoederen, 2% meer dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Hierbij werden 3,4 miljoen goederen uit de markt gehaald, 64% minder dan in QI en het laagste niveau sinds het vierde kwartaal van 2012. Een derde van de goederen (1,1 miljoen) werd uit de schappen genomen vanwege brandgevaar, de voornaamste oorzaak van een recall (11,9%), gevolgd door de kans op verstikking/inslikken (7,8%), elektriciteitsschokken (5,4%) en de kans op vallen/struikelen (4,7%). In het tweede kwartaal werden bijna 255 letsels door consumentengoederen gemeld, zeven minder  dan vorig jaar.

In de automotive sector daalde het aantal recalls met 11% tot 187, het laagste aantal sinds Q1 2015. Het aantal teruggehaalde voertuigen liep zelfs met 58% terug naar 5,4 miljoen. Een kwart van de recalls had betrekking op auto-onderdelen. De meeste daarvan betroffen airbags (1,37 miljoen), gevolgd door motor/motorkoelsysteem (1,29 miljoen) – een toename met ruim 133% – , de aandrijving (735.719) en de deursloten (515.558). Hoewel het aantal recalls van medische apparatuur en middelen daalde met 3% tot 275, het laagste aantal in het afgelopen jaar, steeg het aantal uit de schappen gehaalde producten met maar liefst 628% tot 67,7 miljoen.  Het gemiddelde aantal per recall teruggehaalde medische apparaten en middelen was met 245.767 het hoogste aantal sinds 2012. Steriliteitskwesties lagen met 55,7 % het vaakst ten grondslag aan een recall, gevolgd door kwaliteitskwesties (40,1%), software-issues (1,9%) en verkeerde labelling of omschrijving (0,6%).

In de Food & Beverage sector daalde het aantal recalls van de FDA (Amerikaanse Food & Drugs Administration) met 11% tot 178 en het aantal teruggehaalde producten met 3% tot 89,3 miljoen. Bij de USDA (US Department of Agricultuur) daarentegen steeg het aantal recalls met 47% tot 47l, het op een na hoogste aantal sinds 2005. Het ging in totaal om 5,1 miljoen kilo aan producten, een stijging met 307%.  Het ging in 72,3% van de gevallen om pluimvee, bij 6,3% om rundvlees., 1,7% om varkensvlees en bij 18,8% om een combinatie van deze drie.  Bij de FDA recalls ging het in 23,6% om voorbewerkte levensmiddelen/kant- en klaar-maaltijden, bij 1,2% om zuivelproducten, 10,1% om vis- en andere zeeproducten en bij 10,1% om voedingssupplementen. Bij de door de FDA teruggehaalde producten ging het in 86,6% om bacteriële contaminatie, bij 8,4% om onbekende allergieën en 4,8% om materialen afkomstig uit het buitenland.

 

Bij farmaceutische producten steeg het aantal recalls met 6% naar 86, en het aantal uit de schappen gehaalde units verviervoudigde ruim met 444%. Het gemiddelde aantal teruggehaalde goederen per recall beliep 464.705. Hierdoor werd voor alle drie genoemde zaken het hoogste aantal bereikt sinds Q4 2014. tot 7,3 miljoen. In bijna driekwart van de gevallen lagen kwaliteitsissues ten grondslag aan de recall, gevolgd door verkeerde labelling/ontbreken van de juiste specificaties (14,0%) en contaminatie (6,3%)., steriliteitskwesties (17,2%) en afwijkingen van de fabrieksrichtlijnen (10,9%).

.

Verbond: EU-regelgeving moet innovatie bevorderen

 

Het Verbond van Verzekeraars vindt het belangrijk dat bij de opmars van technologische innovaties in de financiële sector, vaak aangeduid als FinTech of InsurTech, de EU-regelgeving hierover ‘technologieneutraal’ is. Het Verbond bepleit dat eventuele nieuwe EU-regels en -acties die zich richten op het bevorderen van innovatie, van toepassing moeten zijn op zowel bestaande marktpartijen als FinTech-initiatieven. De Europese Commissie maakte onlangs bekend maar liefst 226 reacties te hebben ontvangen op het  consultatiedocument ‘FinTech: a more competitive and innovative European financial sector’, waarop ook het Verbond heeft gereageerd. In het document stelde de Europese Commissie een kleine vijftig vragen gerelateerd aan innovatie.

 

De Europese Commissie vindt dat het EU-beleid aan drie belangrijke voorwaarden moet voldoen. De eerste is technologische neutraliteit, waarbij wordt geborgd dat dezelfde activiteiten onderworpen zijn aan dezelfde regels. Daarnaast zijn proportionaliteit en ook marktintegriteit belangrijk: de inzet van technologie moet geen nieuwe risico’s creëren, zoals marktmisbruik, mis-selling en cyber- en systeemrisico’s.Het Verbond benadrukt dat het gaat om een ook voor de Nederlandse verzekeringssector belangrijke consultatie, omdat veel regelgeving uit Europa komt. Als je in Nederland inspanningen verricht om te innoveren, loop je al snel aan tegen EU-regels die niet altijd gericht zijn op het bevorderen van innovatie. Het is belangrijk dat de EU-regels innovatie versterken.

Het Verbond onderschrijft in zijn reactie de drie voorwaarden van de Europese Commissie en heeft de commissie meegegeven om meer ruimte te bieden voor experimenten met technologie. Specifieke regels of acties (bijvoorbeeld regelvrije zones, vaak aangeduid als een regulatory sandbox) die alleen voor FinTech gelden, kunnen niet rekenen op de steun van het Verbond. Een EU-brede variant daarop die geldt voor zowel bestaande marktpartijen als FinTech zou die steun wel krijgen. Interessant is dat uit de consultatiereacties blijkt dat er draagvlak lijkt te zijn voor zo’n EU-brede regulatory sandbox.Naar verwachting zal de Europese Commissie eind dit jaar met mogelijke vervolgstappen komen naar aanleiding van de FinTech-consultatie.

De volledige reactie van het Verbond van Verzekeraars treft u hierbij aan:

reactiefile:///C:/Users/Jan/Pictures/Dutch_Association_of_Insurers_response_on_EC_FinTech_consultation_15_juni_2017.pdf.

 

 

Forse toename aantal verzekeringsklachten bij Britse Financiële Ombudsman; afname bij meeste zakelijke verzekeringen

Bij de Britse Financial Ombudsman Service (FOS) kwamen in het tweede kwartaal van dit jaar naar verwachting 15% meer verzekeringsklachten binnengekomen dan in dezelfde periode van vorig jaar. Deze toename volgt op de toename met 15,4% in het eerste kwartaal van dit jaar van 6.824 naar 7.879. Opvallend is dat de groei in het aantal klachten vooral de particuliere sector betreft; bij de meeste zakelijke verzekeringen (auto, inboedel en business protection) was er zelfs sprake van een flinke afname van het aantal klachten: tussen de 20 en ruim 40%.

Verreweg de meeste verzekeringsklachten hadden in het eerste kwartaal betrekking op auto- en motorverzekeringen: met 23% van 2.550 (Q1 2016) naar 3.137. Op ruime afstand volgen opstalverzekeringen met 1.261 (was 1.255) klachten, reisverzekeringen 763 (601), home emergency-polissen (568 (512), inboedelverzekeringen 439 (364), specialistische verzekeringen (specialist insurance 419 (166), huisdierenverzekeringen (408 (335) en over verzekeringen voor mobiele telefoons 279 (159). Bij een zestal verzekeringsbranches liep het aantal klachten terug: over rechtsbijstandverzekeringen kwamen 172 (174) klachten binnen bij de FOS, over bedrijfsmatige autoverzekeringen 109 (157), ongevallenverzekeringen (personal accident insurance) 105 (191), over card protection-polissen 94 (156), zakelijke brandverzekeringen 71 (124) en business protection insurance 54 (80).

Swiss Re Sigma Study: Fors minder schade door natuurrampen en andere calamiteiten

Volgens de eerste verwachtingen van Swiss Re’s Sigma Study is in de eerste helft van dit jaar zowel de economische als verzekerde schadelast als gevolg van natuurrampen en door menselijke fouten veroorzaakte calamiteiten fors lager uitgevallen dan in dezelfde periode van 2016.  Ook in vergelijking met het tien jaar-gemiddelde is de schadelast op alle fronten beduidend minder. Opvallend is dat vier van de vijf grootste verzekerde schadecalamiteiten zware hagel- en onweersstormen en tornado’s in de VS betreffen. Ze waren bij elkaar goed voor $ 7,4 miljard aan schadeclaims voor verzekeraars.

Verzekerde schade

De verzekerde schadelast bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar $ 23 miljard, 38% lager dan in dezelfde periode in 2016 en ook een derde minder dan het tien jaar-gemiddelde van $ 33 miljard. Daarnaast keerden verzekeraars wereldwijd $ 3 miljard uit als gevolg van calamiteiten die door menselijk falen werden veroorzaakt, iets meer dan de helft van de ruim $ 6 miljard in de eerste helft van het vorig jaar en een derde minder dan het tien jaar-gemiddelde van $ 4 miljard.

De grootste weergerelateerde schades voor verzekeraars deden zich in de VS voor. Vier verschillende zware hagel- en onweerstormen tussen februari en mei leidden ieder voor zich voor meer dan $ 1 miljard aan schade. De hevigste en meest kostbare was een vier dagen durende storm in Colorado die gepaard ging met hagelbuien en zware windstoten. De verzekerde schade beliep $ 1,9 miljard en de economische schade $ 2,2 miljard. Daarnaast werden in de eerste helft van dit jaar nog drie zware stormen en tornado’s geregistreerd met een schadelast van meer dan één miljard dollar en verder een groot aantal kleinere stormen en andere weergerelateerde calamiteiten, waaronder overstromingen, die bij elkaar bijna 70% ($ 16 miljard) van de totale schadelast door natuurrampen ($ 23 miljard) voor hun rekening namen. Naast de vier genoemde miljardenschades in de VS  maakt de cycloon Debbie, die in maart huis hield in het Noordoosten van Australië, deel uit van de Top-5 met een verzekerde schade van $ 1,3 miljard. Andere grote calamiteiten waren de overstromingen in Peru en zware vorstperiode in het Zuidoosten van de VS en in Europa.

Economische schade

Tussen begin januari en eind juni zorgden weergerelateerde en man made disasters voor $ 44 miljard aan economische schade, maar liefst 62% minder dan de $ 117 miljard in de eerste zes maanden van 2016 en 63,3% minder dan het tien jaar-gemiddelde van $ 120 miljard. Weergerelateerde calamiteiten zorgden voor het overgrote deel van de schadelast: $ 41 miljard tegen $ 110 miljard in de eerste helft vorig jaar en het tien jaar-gemiddelde van $ 112 miljard, een afname met 63%. De economische schade als gevolg van menselijke fouten bedroeg $ 3 miljard tegen $ 7 miljard vorig halfjaar, een afname met 57%, en ook lager (62,5%) dan het tien jaar-gemiddelde van $ 8 miljard. Bij alle calamiteiten kwamen in totaal 4.400 mensen om het leven, zo blijkt uit Swiss Re’s Sigma Study

OvV: Fundamentele discussie nodig over toekomst luchtvaart in Nederland en groeibeperking luchthaven

 

Er is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in haar recent verschenen ’Kwartaalrapportage Luchtvaart’, waarin onder meer aandacht wordt gevraagd voor het eerdere rapport ‘Veiligheid vliegverkeer Schiphol’. Daarin wordt geconcludeerd dat het ontwerp van de luchthaven Schiphol en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zo complex zijn dat dit structurele problemen oplevert. “De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen dan ook in zicht”, aldus de Onderzoeksraad.

 

Naar aanleiding van een reeks voorvallen, waarvan sommigen zich herhaalden, heeft de Onderzoeksraad   onderzocht of er kwetsbaarheden zijn in het veiligheidssysteem rondom Schiphol. “Uit het onderzoek komen geen aanwijzingen naar voren dat de veiligheid op Schiphol onvoldoende is. Het onderzoek legt daarentegen wel veiligheidsrisico’s bloot, die integraal en structureel moeten worden aangepakt om de veiligheid nu en in de toekomst te kunnen waarborgen”, aldus de Raad, die Schiphol bestempelt als een complexe luchthaven, zowel wat betreft de infrastructuur als de afhandeling van het vliegverkeer. “Deze complexiteit brengt risico’s met zich mee voor het vliegverkeer. De snelle groei die Schiphol doormaakt, vergroot de complexiteit. De werklast van luchtverkeersleiders is hoog, ook doordat er een structureel capaciteitstekort is. De ruimte in de verkeerstoren wordt maximaal bezet en op de grond is gebrek aan ruimte om vliegtuigen op te stellen. De groei van het vliegverkeer is sinds 2014 gepaard gegaan met een toename van het aantal incidenten. Dit alles wijst erop dat op Schiphol de grenzen in zicht komen waarbij het vliegverkeer binnen het huidige operationele concept  veilig kan worden afgehandeld.”

 

Volgens de Raad is op Schiphol een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen, bijvoorbeeld vanuit economische of milieuoverwegingen, nieuwe risico’s accepteren en vervolgens maatregelen nemen om negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. “Extra risico’s ontstaan bijvoorbeeld door het grote aantal wisselingen van baancombinaties per dag, het kruisen van start- en landingsbanen en het afwijken van standaard werkwijzen om het vliegverkeer te kunnen afhandelen. Door de opeenstapeling van maatregelen om deze risico’s te beheersen, ontstaan nieuwe risico’s”, aldus de Onderzoeksraad, die van mening is dat het de voorkeur heeft om risico’s waar dat redelijkerwijs mogelijk is te vermijden in plaats van ze te mitigeren. Ook ontbreekt het volgens de Raad op Schiphol aan een partij die de verantwoordelijkheid neemt voor de integrale veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven. ”De staat is eindverantwoordelijk voor de veiligheid op Schiphol, maar heeft de verantwoordelijkheid grotendeels aan de sectorpartijen gedelegeerd. Maar de sector slaagt er echter niet in de veiligheid integraal en gezamenlijk te borgen.”

 

Aanbevelingen
De Raad beveelt de betrokken partijen aan om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol structureel te verbeteren. “De complexiteit van de lay-out en vluchtafhandeling moet worden gereduceerd, bijvoorbeeld door het aantal wisselingen van baancombinaties te verminderen, de infrastructuur te vereenvoudigen en de noodzaak om banen te kruisen terug te brengen. Partijen moeten de effecten van eventuele toekomstige groei op veiligheid vooraf in kaart brengen en maatregelen nemen om die te structureel te beheersen. De sectorpartijen moeten een gezamenlijke visie op veiligheid ontwikkelen, waarin expliciete doelen zijn opgenomen en dit nader uitwerken in een veiligheidsmanagementsysteem. Het is hierbij essentieel dat het ‘Veiligheidsplatform Schiphol’ een formele status krijgt, waarbinnen zowel operationele als strategische beslissingen worden genomen.”

 

Daarnaast moet volgens de OvV het Ministerie van Infrastructuur en Milieu invulling geven aan de rol van eindverantwoordelijke voor de veiligheid van het vliegverkeer. “Hierbij moet het ministerie onder meer aandacht besteden aan het opstellen van heldere en controleerbare criteria op het gebied van veiligheid, een betere informatiepositie verkrijgen en bij cruciale besluiten over (de groei van) Schiphol de gevolgen voor veiligheid in de volle breedte beoordelen. Verder moet er meer capaciteit beschikbaar komen voor de Inspectie Leefomgeving en Transport om de effectiviteit van het toezicht te vergroten. Een besluit over verdere groei van luchthaven Schiphol kan pas worden genomen als de maatregelen zijn getroffen en de veiligheidsrisico’s structureel zijn verminderd, zo concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid tot slot.

 

 

 

 

11 aug ieuws Drone, apps en AI vervangen schade-expert label: Schade  404  0 Vier van de tien Amerikaanse autoverzekeraars gebruiken geen menskracht meer om schade te inspecteren. Dat schrijft The Wall Street Journal (WSJ) op basis van onderzoek door LexisNexis Risk Solutions. Het werk van de schade-expert wordt bij kleine schades aan auto’s en woonhuizen steeds meer overgenomen door drones, foto-apps en artificial intelligence (AI). Uit het onderzoek van LexisNexis blijkt dat claims die meer geautomatiseerd worden benaderd binnen twee of drie dagen kunnen worden afgehandeld waar er tien tot vijftien dagen nodig zouden zijn als er een schade-expert moet langskomen. Binnen drie seconden De WSJ haalt ook nog het voorbeeld aan van de nieuwe New Yorkse verzekeraar Lemonade die in januari van dit jaar het nieuws haalde toen het meldde dat haar claimsrobot op basis van artificial intelligence een claim van een gestolen jasje binnen drie seconden kon regelen en betalen. Lager schadebedrag De toepassing van geautomatiseerde expertise zorgt ervoor dat consumenten bij een claim sneller hun geld krijgen. Het spaart daarnaast de verzekeraars zelf ook veel geld uit. Volgens S & P Global Market Intelligence gaat bij schadeverzekeringen van iedere dollar aan premie 11 cent naar het onderzoeken en regelen van schadeclaims. Automatisering van dat traject kan er ook voor zorgen dat het uit te keren schadebedrag lager uitpakt. Nadelen van meer snelheid “Hoe sneller je een claim regelt, des te lager meestal het bedrag dat je moet uitkeren”, aldus Matthew Josefowicz van consultancyfirma Novarcia. Claims voor bijvoorbeeld waterschade pakken volgens hem hoger uit als ze niet snel worden opgepikt. Nadelen van meer snelheid worden ook genoemd. Zo zou een beoordeling van een schade aan de hand van alleen een foto ertoe kunnen leiden dat niet alle schade direct wordt opgemerkt en zo het traject juist vertragen. Zonder mankracht Toch verwacht LexisNexis Risk Solutions dat de snelheid van de schadebeoordeling bij kleine claims door verdergaande automatisering drastisch verder zal dalen. Vice-president Bill Brower stelt dat er nu gemiddeld nog drie medewerkers van een autoverzekeraar bezig zijn met een schadeclaim, hetzelfde aantal als toen hij in de jaren 80 in de verzekeringsbranche kwam te werken. Hij verwacht dat op korte termijn het hele claimproces, van schade melden tot aan een inschatting van de reparatiekosten aan de hand van foto’s, zonder mankracht kan. Drones voor dakinspectie Bij Lemonade wordt inmiddels een kwart van de claims al volledig automatisch geregeld en betaald. De rest wordt nog doorgespeeld aan een team met echte medewerkers. Verzekeraar Liberty Mutual zet al dagelijks drones in om schades aan huizen te fotograferen. Het is een van de verzekeraars die de afgelopen jaren aan ‘Washington’ hebben gevraagd om onbemande vliegtuigen in te mogen zetten en hiervoor toestemming hebben gekregen. Volgens de verzekeraars maken drones het makkelijker om sneller te reageren op claims door wervelstormen en overstromingen, met name op plekken die experts niet altijd kunnen bereiken. Daarnaast zien ze drones als een alternatief voor risicovolle menselijke dakinspecties. Eerste publicatie door Robert Paling op 11 aug 20

 

 

.

VS: volmachtmarkt groeit eenderde harder dan schadeverzekeringsmarkt

 0

DOOR RISKENBUSINESS OP 25 JULI 2017INSURANCE

In de VS is de volmachtmarkt (MGA) in 2016 met bijna een derde harder gegroeid dan de verzekeraarsmarkt. Uit een onderzoek van investeringsmaatschappij Conning blijkt dat vorig jaar de schadeverzekeringsmarkt is gegroeid met 3,7% , terwijl de volmachtmarkt een omzetgroei realiseerde van in totaal ,4.9% tot 42,9 miljard US dollar. Desalniettemin is er sprake van een sterk afgekalfde groei mede als gevolg van de voortdurende zachte markt. In 2015 realiseerde het Amerikaanse volmachtbedrijf nog een omzetgroei met 8,1%. De onderzoekers geven aan dat voor het komende jaar ‘ emerging signals of trouble’ in het vooruitzicht liggen

Q2 2017: Explosieve toename investeringen in Insurtech naar bijna 1 miljard

 0

DOOR RISKENBUSINESS OP 24 JULI 2017INSURANCE

In het tweede kwartaal van dit jaar is voor  985 miljoen geinvesteerd in fondsen voor Insurtech-initiatieven. Dat is een toename met maar liefst 248% en het gevolg van een recordaantal transacties, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Willis Towers Watson Securities en Willis Re in nauwe samenwerking met CB Insights. Volgens de onderzoekers onderstrepen de uitkomsten hoe het gebruik van technologie, intern ontwikkeld door gevestigde bedrijven en mogelijk gemaakt door samenwerkingsverbanden met InsurTech-start-ups kan bijdragen aan revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van claimsmanagement.  Volgens de onderzoekers  geeft het hoge investeringsbedrag bovendien aan dat er verandering op komst is in de verzekeringsindustrie.

De groei van het vliegverkeer is sinds 2014 gepaard gegaan met een toename van het aantal incidenten. Dit alles wijst erop dat op Schiphol de grenzen in zicht komen waarbij het vliegverkeer binnen het huidige operationele concept  veilig kan worden afgehandeld.

 

BELFOR opent in alle vestigingen een tijdelijke autowasstraat voor ALS; ‘Rotterdam’ houdt zomerborrel op 7 september a.s.; heropening ‘Heerlen’ op 21 september a.s.

Om zoveel mogelijk geld in te zamelen in de strijd tegen de ziekte ALS gaat BELFOR Nederland een ludieke actie voeren. In september stelt zij al haar vestigingen – Rotterdam, Alkmaar, Dordrecht, Heerlen en Weesp – van 12.00 tot 16.00 uur een speciale autowasstraat op voor relaties uit de verzekerings- en schaderegelingsbranche om tegen betaling de auto te laten wassen. Een ieder bepaalt zelf welk bedrag hij voor de stichting ALS wil afstaan. Als extra stimulans zal onder de berijders van de gewassen en ook van schoongemaakte auto’s een iPad worden verloot. Tijdens het wachten zorgt BELFOR voor een hapje en een drankje.

U kunt op donderdagen in september terecht om u auto professioneel te laten wassen voor het goede doel op de volgende adressen:

BELFOR Rotterdam, Industrieweg 15, 3044 AS Rotterdam

BELFOR Weesp, Hogewyselaan 119, 1382 JK Weesp

BELFOR Alkmaar. Hazenkoog 37a, 1822 BS Alkmaar

BELFOR Heerlen, Breukerweg 182, 6412 ZL Heerlen

BELFOR Technology, Daltonstraat 40,3316 GD Dordrecht

 

Rotterdam en Heerlen

Op de vestigingen in Rotterdam en Heerlen wordt in september de ALS-actie gecombineerd met een eigen evenement. Op 7 september a.s. organiseert BELFOR in zijn vestiging in Rotterdam vanaf 15.00 uur een zomerborrel voor de relaties uit de branche. Bezoekers kunnen die dag vanaf 12.00 uur hun auto laten wassen. In de afgelopen periode is de vestiging aan de Breukerweg in Heerlen geheel vernieuwd. Na een nieuw indeling is de locatie efficiënter ingericht. Op 21 september a.s.  kunnen relaties vanaf 15.00 uur kennis maken met de vernieuwde vestiging tijdens een Open Huis. Ook op die dag kan dit bezoek vanaf 12.00 uur worden gecombineerd met een ritje langs de wasstraat voor ALS.