Verzekeraar mag bij fraude niet alle polissen opzeggen

Een verzekeraar mag niet alle polissen van de betreffende klant opzeggen ook al heeft hij bij het aangaan van één van deze verzekeringen iets verzwegen. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).De consument meldde bij Unigarant een schade door lekkage. Volgens het schadeformulier was de schade ontstaan kort na ingangsdatum van de verzekering. Uit onderzoek bleek dat de schade daarvoor was ontstaan. Unigarant wees de claim af, beëindigde de verzekering en registreerde de persoonsgegevens van de verzekeringnemer in het Incidentenregister en het EVR. Van de incidentenregistratie heeft de verzekeraar ook melding aan het CBV gedaan. Voorts heeft de verzekeraar de onderzoekskosten teruggevorderd.

De Commissie is van oordeel dat “de feiten en omstandigheden de conclusie rechtvaardigen dat sprake is van een gegronde verdenking van fraude door consument. De door consument gegeven verklaringen voor de geconstateerde onregelmatigheden zijn niet aannemelijk en overigens ook niet consistent. Voor beëindiging van de verzekeringen van Consument waarop de fraude niet betrekking had bestaat geen grond en Verzekeraar dient die verzekeringen in kracht te herstellen. De andere door Verzekeraar  getroffen maatregelen zijn terecht zodat de overige vorderingen van Consument worden
afgewezen.”

Behalve een Woonpakket had de verzekeringnemer bij Unigarant twee autoverzekeringen en twee bromfietspolissen lopen (waarvan er een was geschorst). De polissen buiten het Woonpakket moeten binnen vier weken worden hersteld.

 

bron VVP