Verplicht noodoproepsysteem eCall in de gehele EU van kracht

Vanaf deze week (31 maart) moeten alle nieuwe auto’s in de Europese Unie zijn uitgerust met het zogeheten eCall-systeem. Dat waarschuwt de hulpdiensten automatisch bij een ernstig ongeluk en geeft de locatie, tijd en rijrichting door. De ACEA (European Automobile Manufactures’Association) spreekt van een ‘mijlpaal ’die mogelijk is geworden door de forse investeringen van de industrie’. Het Europees Parlement gaat ervan uit dat er hierdoor minstens 1.500 levens per jaar zullen worden gered.

Volgens de Belg Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de Europese autobrancheorganisatie ACEA, heeft het eCall-systeem heeft de potentie om jaarlijks veel levens te redden, omdat hulpdiensten zoals politie, ambulancediensten en de brandweer veel eerder – binnen het ‘Golden Hour – op de plek van het ongeval kunnen zijn ’bij een ongeluk kunnen zijn. “De uitrol van eCall is één van de vele ontwikkelingen die een verdere beperking van het aantal verkeersongevallen en – slachtoffers beogen. Kijkend naar de toekomst zullen nieuwe geavanceerde veiligheidstechnologieën, die door automatisch ingrijpen ongevallen zelfs kunnen voorkomen, nog meer mogelijkheden bieden om de verkeersveiligheid verder te verhogen.”

Met het oog hierop pleit de ACEA voor een integrale benadering van de verkeersveiligheid, waarbij de verbeteringen in de volop in auto’s aanwezige technologie, infrastructuur, training van automobilisten en aan het wegdek (ontwerp en onderhoud) met elkaar worden gecombineerd. eCall is verbonden met het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo en maakt via 112 contact met de politie. Als inzittenden niet in staat zijn om te praten, kunnen de hulpdiensten via andere gegevens achter de locatie komen. In 2015 gaf Brussel al zijn goedkeuring om het eCall-systeem vanaf 31 maart van dit jaar te verplichten.