Van Ameyde wil de komende drie jaar met 50% groeien

Doorgroeien in alle kernactiviteiten van de groep: claimsmanagement, schade- expertise in kennissegmenten, IToplossingen voor schade- en bedrijfsprocessen, taxaties en waarderingen en fleetmanagement. Dat is één van de (primaire) bedrijfsdoelstellingen binnen de Van Ameyde Groep, die de financiële lat hoog heeft gelegd: een omzetgroei in drie jaar tijd met 50%. Deels te realiseren door autonome groei en deels door acquisities, waarbij voor het eerst ook wordt nagedacht aan expansie buiten Europa: Azië en de VS. Dat zegt de 33-jarige Bob de Bruijn, die begin dit jaar Pieter den Dikken is opgevolgd als lid van de raad van bestuur van Van Ameyde Internationalm in een interview in Risk & Business Magazine, dat later deze week verzschijnt.

De afgelopen jaren is Van Ameyde gestaag gegroeid. “Jaarlijks met minimaal meer dan tien procent”, benadrukt De Bruijn, die de omzetstijging voor de helft toeschrijft aan autonome groei en voor de andere helft aan acquisities, zoals recentelijk Cordaet Personenschade. De leiding van Van Ameyde heeft recentelijk besloten zich te blijven focussen op haar bestaande kernactiviteiten. Daarbij is IT-ontwikkeling onlosmakelijk verbonden met claim- en fleetmanagement. “IT maakt in deze markten echt het verschil.”

De ambitieuze groeidoelstelling – met 50% in de komende drie jaar – wil Van Ameyde realiseren door middel van zowel autonome groei als door middel van acquisities? De Bruijn: “Autonome groei voorzien we vooral in de TPA-markt. Behalve onze kernmarkten – Benelux en het Verenigd Koninkrijk – gaan we de komende tijd vooral inzetten op Duitsland. Daarnaast gaan we goed kijken of we met onze claimsmanagementactiviteiten ook in de VS voet aan de grond kunnen zetten.”

De verschillende (maritieme) expertisebedrijven draaien volgens De Bruijn momenteel alle ‘als een zonnetje’. “Mede door de groeiende aandacht voor preventie en riskmanagement neemt het aantal schades echter af en die trend zal zich de komende jaren verder voortzetten. In deze sector is dus nauwelijks autonome groei te boeken en zullen we onze heil zoeken in acquisities. We hopen er in Nederland één op korte termijn af te ronden. Aangezien de Europese markt nog weinig mogelijkheden biedt, denken we daarnaast bijvoorbeeld aan Azië. Voor taxaties en waarderingen zien we wel groeimogelijkheden binnen Europa en datzelfde geldt op het gebied van fleetmanagement, waarbij we door de recente overname van Dragintra de concurrentie aangaan met marktleider Fleet Logistics.”