Van Ameyde CheckMate vergroot klantbeleving en efficiëntie schadeproces

 

Voor schade-expertise op locatie, maar ook andere vormen van inspecties, automatiseert Van Ameyde met CheckMate alle stappen in het proces die niet handmatig hoeven te worden uitgevoerd. Het gaat om het online maken van afspraken, het toewijzen van afspraken aan experts of inspecteurs, routeoptimalisering, tussentijdse gepersonaliseerde communicatie met de te bezoeken partij én de rapportage. CheckMate is een SaaS-oplossing, die Van Ameyde met de systemen van haar klanten integreert.

Michael Akerboom, projectmanager van CheckMate zegt: “De uitdaging was het proces niet alleen te optimaliseren, maar vooral ook aan te passen aan de verwachtingen van de klant.” De klant ervaart een afspraak met een expert vaak als lastig, omdat het beslag legt op hun tijd. Het is een stressvolle situatie en klanten weten niet wie er langs komt. Bovendien moeten afspraken nog vaak tijdens kantooruren worden gemaakt.

Planningsysteem

Met CheckMate kunnen klanten (verzekerden) 24/7 online hun afspraak maken op een moment dat het hun uitkomt. Het planningsysteem koppelt de opdracht aan de beschikbaarheid van de juiste expert en de routeplanning. Hieruit komen verschillende tijdvakken waar de klant uit kan kiezen. Naarmate de routeplanning wordt gevuld, wordt het tijdvak steeds kleiner. In de aanloop naar de afspraak wordt de klant met gepersonaliseerde e-mails en tekstberichten voorgesteld aan de expert en geïnformeerd over het steeds kleinere tijdvak. Zo hoeft de klant niet een heel dagdeel thuis te blijven. Ondertussen koppelt het systeem de schade- en klantgegevens met de vooraf ingestelde rapportagevorm – die varieert van eenvoudig tot zeer complex. Ter plaatse kan de expert met de mobiele expertise-app de schade opnemen. Hiermee wordt automatisch het rapport gecreëerd en geüpload in de online omgeving.

“Het is voor zowel de verzekeraar als de schade-expert belangrijk dat zij volledige controle hebben over het proces,” zegt Akerboom. “De verzekeraar kan vooraf keuzes maken ten aanzien van diverse instellingen, terwijl de expert ter plaatse instellingen kan wijzigen als dat nodig blijkt”. Zo kan worden ingesteld dat er ook dagdelen worden voorgesteld voor de avond of het weekend.

De voor de verzekeraar op maat gemaakte rapportage kan variëren van beknopt voor eenvoudige zaken, tot zeer uitgebreid. De expert kan ter plaatse handmatig de rapportage-instellingen veranderen, mocht bijvoorbeeld blijken dat een zaak complexer is dan vooraf is ingeschat. Ook kunnen via de mobiele expertise-app offertes en andere documenten worden opgevraagd