UK: kosten autoschadeherstel sinds 2013 met een derde gestegen; voor komende vijf jaar verdere toename met 14% verwacht

In tien jaar tijd is in het Verenigd Koninkrijk het aantal autoschadeherstelbedrijven met 20% afgenomen en de komende vijf jaar zet deze krimptrend zich verder voort. Daarnaast zijn de schadeherstelkosten voor verzekeraars zijn sinds 2013 met een derde (33,5%) en voor de komende vijf jaar wordt een verdere kostenstijging verwacht met 14%. Dat zijn enkele uitkomsten uit het recent verschenen UK Car Body Repair Market-rapport, dat is opgesteld door het onafhankelijke onderzoeksbureau Trend Tracker. De onderzoekers waarschuwen voor een voortzetting van de afname in herstelcapaciteit, mede waardoor de kosten voor het schadeherstel aan voertuigen de komende vijf jaar verder zullen toenemen.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat Groot-Brittannië in 2008 nog 3.950 zogeheten car bodyshops telde, een aantal dat in tien jaar tijd met 788 is afgenomen tot 3.162. een daling met maar liefst 20%. Voor de komende vijf jaar voorziet Trend Tracker een verder daling. “Een tekort in schadeherstelcapaciteit, gecombineerd met een toename van de reparatiekosten met 33,5% voor verzekeraars, brengt een groot risico met zich mee voor de winstgevendheid van de autoverzekeringssector in de komende jaren.:”

Gezien de verwachte verdere afname van het aantal autoschadeherstelbedrijven zullen verzekeraars en claims solutions providers volgens Trend Tracker een goed werkende strategie moeten ontwikkelen met hun supply chain  voor de komende jaren voldoende herstelcapaciteit te kunnen waarborgen. “Het is onvermijdelijk dat de herstelkosten de komende jaren verder zullen stijgen. Daarom moeten verzekeraars hun verantwoordelijkheid oppakken en hun aandacht focussen op het veiligstellen van voldoende capaciteit voor het goed en veilig repareren van beschadigde auto’s en voor een adequate service aan klanten bij de afwikkeling van hun autoschadeclaims.”

Trend Tracker voorspelt voor de komende vijf jaar voor verzekeraars een verdere toename van de herstelkosten aan motorvoertuigen met 14%, al benadrukt men daarbij dat dit een ‘voorzichtige’ prognose is die mogelijk hoger zou kunnen uitvallen. Veel hangt af van de ontwikkeling van de onderdelenprijzen, temeer daar deze de afgelopen vijf jaar met maar liefst 40% zijn gestegen terwijl ook de laktarieven sterk zijn toegenomen. Ook de toepassing van steeds meer nieuwe technologieën in auto’s , zoals ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) drijven de herstelkosten op. Niet in de laatste plaats omdat hiervoor goed opgeleide medewerkers  vereist zijn.