Transportcriminaliteit in 2017 stabiel ten opzichte van 2016

 

De transportcriminaliteit is vorig jaar vrijwel gelijk gebleven aan die in 2016: 366 vs. 363 diefstalgevallen. Het aantal bij de politie geregistreerde ladingdiefstallen in Nederland steeg licht van 232 naar 237 en het aantal gecombineerde diefstallen van vrachtwagen en lading van 25 naar en 232. Daar staat een afname tegenover van het aantal voertuigdiefstallen van 106 naar 95, zo blijkt uit de Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2017 van de politie. Opvallend is dat binnen de gemeente Venlo de meeste ladingdiefstallen plaatsvonden en de meeste vrachtwagendiefstallen in Roosendaal. In 2017 is 20% procent van alle aangiftes bij de politie binnengekomen via het centrale aangifteloket. Dit loket nam de politie op 15 mei 2017 in gebruik. Via 088-00874444 kunnen vrachtwagenchauffeurs of transportondernemers telefonisch aangifte doen.

Het aantal diefstallen van lading is in 2017 nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2016. (237 om 232). De meeste ladingdiefstallen werden in 2017 gepleegd op de A67 (54), A2 (43), de A73 (34), de A 16 (31) en de A50 (28).  In de gemeente Venlo werd het grootste aantal diefstallen van lading- en voertuigen mét of zonder lading geregistreerd. De ‘hotspots’ daar waren industriegebied Trade Port West (19) en verzorgingsplaats Venlose Heide (A67m 21 diefstallen)). Ook op de parkeerplaatsen Hazeldonk-Oost (19) en Nobis in Asten (15) vonden in 2017 veelvuldig (lading)diefstallen plaats: 19. De Top 5-hotspots wordt gecompleteerd door parkeerplaats Meiberg (A2 nabij Nederweert) met 13 diefstallen. Het feit dat Venlo bijzonder dicht bij de Nederlands-Duitse grens is gesitueerd zou volgens de onderzoekers mogelijk van invloed kunnen zijn op het relatief hoge aantal incidenten in 2017. “Harde bewijzen zijn daar echter niet voor.”

 Het aantal diefstallen van vrachtvoertuigen in 2017 is licht gedaald (van 106 naar 95). De meeste voertuigdiefstallen werden in 2017 gepleegd in Roosendaal (7), gevolgd door Rotterdam (5), Ridderkerk (4) en Vuren (3). Het aantal diefstallen van vrachtvoertuigen mét lading is gestegen van 25 in 2016 naar 34 in het jaar 2017. In verband met het geringe aantal delicten zijn er geen hotspots in deze periode aan te wijzen.

Trends

De al langer bekende ladingdiefstallen die rijdend gepleegd worden, de zogenaamde “Roemeense methode” zijn in 2017 onomstotelijk in Nederland vastgesteld. Twee Incidenten op de A73 in het voorjaar van 2017 hebben snel geleid tot de aanhouding van een groep Roemeense daders. Alle ingrediënten die bij deze modus operandi horen zijn bij de aanhouding inbeslaggenomen. Een tweede aanhouding volgde na een heterdaad ontdekking op de A15 bij Tiel/Ochten. Een politieman in vrije tijd was daar getuige van een poging tot diefstal uit een rijdende vrachtwagen en na een lange achtervolging kon één dader aangehouden worden.

Een toenemende trend sinds voorjaar 2016 was de diefstal van vrachtwagenladingen van hoge waarde op sterk beveiligde truckparkings. Daarbij werd gebruik gemaakt van knipscharen voor metaal, snijbranders en vrachtwagens voor de afvoer van buit. Ook voor deze methode zijn aanhoudingen verricht. Tot slot zijn in het najaar twee groepen met daders aangehouden voor het authentieke ‘zeilsnijden’ Zo zijn in 2017 op het gebied van de drie meest gangbare Modus Operandi aanhoudingen verricht. Deze aanhoudingen hebben er zeker toe bijgedragen dat het aantal incidenten in het late najaar van 2017 sterk is gedaald

 

Periode 2013-2917

Analyse van de data 2013-2017 levert volgens de Jaarrapportage Ladingdiefstallen de conclusie op dat er in het algemeen een jaarlijkse seizoensinvloed waar te nemen is. Na een relatief rustige periode rond de jaarwisseling neemt het aantal incidenten in het voorjaar toe. Mogelijk onder invloed van de periode met meer daglicht neemt het aantal incidenten af met een dieptepunt dat meestal rond de vakantieperiode ligt. In het najaar met het afnemen van de periode met daglicht neemt het aantal incidenten over het algemeen weer fors toe. Het hoogtepunt wordt meestal in de maand november bereikt. De opvallende piek in augustus 2013 is niet meer uit de verzamelde data te verklaren, aldus de onderzoekers.

Over de periode van 2013 t/m 2017 is gekeken naar de meest voorkomende dag waarop de diefstal van lading plaats vindt. Omdat deze delicten hoofdzakelijk plaats vinden in de nachtelijke uren is ervoor gekozen om de dag waarop voornamelijk de ontdekking plaats vindt vast te leggen. Dit impliceert dat wanneer de maandag wordt genoemd, de diefstal heeft plaatsgevonden “in de nacht van zondag op maandag” Uit de langjarig, gemiddelde cijfers van 2013 – 2017 is zichtbaar dat de weekdagen veruit favoriet zijn. De nacht van vrijdag op zaterdag is relatief gezien het rustigst. 2017 geeft een vrijwel identiek beeld als we kijken naar de dag van de week waarin de meeste incidenten zijn geregistreerd. Op wat kleine nuances na zijn nog steeds de doordeweekse nachten favoriet om ladingdiefstal te plegen. Gemiddeld werden in de afgelopen vijf jaar op woensdagen de meeste diefstallen geregistreerd (in 2017: 43), op de voet gevolgd door de donderdag (39,2/42), dinsdag (39/40), maandag (32,2/34), vrijdag (30,6/37), zondag (23/21) en zaterdag (13,4/20).