Totale schadebedrag van personenauto’s blijft stijgen, gemiddeld schadebedrag daalt licht

De stijgende trend in de schadelast van personenauto’s heeft zich in 2017 doorgezet. De totale schadelast van 2017 bedroeg waarschijnlijk € 2,933 miljoen. Het totale aantal schades nam licht toe: met 15.000 naar 1,63 miljoen. Het aantal schades per voertuig daalde echter wel, wat aangeeft dat de stijging van het aantal schades wordt veroorzaakt doordat er meer personenauto’s zijn, zo blijkt uit het trendrapport Moving forward in Mobility van CED.

Het aantal personenauto’s groeide in 2017 met 1,8%, het hoogste groeipercentage sinds 2008. Wanneer rekening wordt gehouden met de groei van het aantal personenauto’s gedurende afgelopen jaar is het aantal schades in 2017 dus relatief afgenomen.Omdat de schadelast sneller steeg dan het aantal schades nam het gemiddelde schadebedrag fors toe: circa € 1.804 per schade in 2017. Ten opzichte van 2013 is dat een stijging van gemiddeld 8%. Ook het aantal schades per voertuig is, ondanks de daling in 2017, bijna 13% hoger dan in 2013. Wanneer over een langere termijn wordt gekeken is van een ommekeer nog geen sprake en zet de trend van de stijgende schadelast zich onverminderd voort.

Oorzaken

Aanrijdingen zijn met een schadelast van circa € 2,4 miljard goed voor 83,5% van de totale schadelast aan personenauto’s. Het aantal aanrijdingschades nam in 2017 met 10% toe tot 1,3 miljoen. In het algemeen wordt de stijging van het aantal aanrijdingen in verband gebracht met een hogere verkeersdrukte (meer voertuigen op de weg en meer gereden kilometers). Wanneer het economisch voor de wind gaat, wordt er meer vervoerd en neemt het aantal voertuigen op de weg toe. Dit vertaalt zich vervolgens vaak in een hogere schadelast.

Een andere ontwikkeling die invloed lijkt te hebben op het stijgend aantal aanrijdingen is het gebruik van smartphones in de auto. Ondanks dat concrete cijfers over dit onderwerp ontbreken, wordt smartphonegebruik wel gezien als een belangrijke factor voor het stijgend aantal ongelukken. Het ontmoedigen en wellicht zelfs controleren van smartphonegebruik tijdens het rijden lijkt een belangrijk middel te worden in de strijd tegen aanrijdingschades.

Storm- en hagelschades zijn steeds vaker bepalend voor resultaat verzekeraar. Extreme weersomstandigheden zoals storm- en hagelbuien komen niet alleen steeds vaker voor, maar worden ook steeds heviger. Dit zorgt voor schade aan gebouwen én aan voertuigen. Met name hagelbuien kunnen veel schade aanrichten bij auto’s. De afgelopen vijf jaar schommelde de jaarlijkse schadelast aan personenauto’s uit storm- en hagelbuien tussen € 34 en € 304 miljoen. Door de volatiliteit tussen jaren, kunnen de storm- en hagelschades ook een vertekend beeld schetsen van de ontwikkeling van de totale schadelast.

Het gemiddelde schadebedrag van brand-, diefstal- en inbraakschades neemt toe. Hoewel het aantal schades aan personenauto’s als gevolg van brand, diefstal en inbraak daalt, stijgt het gemiddelde schadebedrag van deze schades. Er vinden dus minder autobranden, diefstallen en inbraken plaats maar de kosten van de schades nemen wel toe. Een duidelijke verklaring hiervoor is dat auto’s en de apparatuur en spullen die mensen in hun auto achterlaten (zoals telefoons), duurder worden. Het netto-effect van het dalend aantal schades maar stijgend gemiddeld schadebedrag, is dat de schadelast uit brandschades sinds 2012 met 47% is gestegen en uit diefstal zelfs met 157%. In deze periode groeide de schadelast uit diefstal jaarlijks met gemiddeld 20%.

Het aantal schades als gevolg van vandalisme blijft dalen.  Sinds 2014 is de schadelast als gevolg van vandalisme met een derde afgenomen van € 39 naar € 26 miljoen. In 2017 waren er naar schatting nog maar 23.000 gevallen van vandalisme, waar dit er in 2014 nog meer dan 34.000 waren.

Bestelauto’s

De situatie op de bestelauto markt verslechtert dus snel. DNB bevestigt dit beeld. Waar de particuliere motormarkt al langere tijd verlieslatend is, laat de zakelijke motormarkt (waar bestelauto’s onder vallen) de afgelopen jaren nu ook een verslechtering zien. Net als bij personenauto’s zijn aanrijdingen ook bij bestelauto’s goed voor veruit het grootste deel van de schadelast (85% in 2017).

De schadelast van bestelauto’s lag in 2016 op € 277 miljoen. Naar verwachting is de schadelast in 2017 gestegen naar € 307 miljoen. Met name het aantal schades per voertuig is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2012 was dit met 19 schades per 100 voertuigen nog gelijk met personenauto’s, maar in 2017 waren er per 100 bestelauto’s circa 28 schades ten opzichte van 19 bij personenauto’s.

 Schadecijfers in 2017 (tussen haakjes 2016)

Personenauto’s

Totaal aantal schades:                   1,626.300 (1.609.399)

Aantal schades per 100 voertuigen       19.60        (19.72)

Totale schadelast (x 1.000 euro)   2.933.092  (2.744.798)

Gemiddeld schadebedrag (euro)          1.804         (17.06)

 

Bestelauto

Totaal aantal schades:                        233.000  (193.000)

Aantal schades per 100 voertuigen       27.66        (23.54)

Totale schadelast (x 1.000 euro)        306.759  (276.642)

Gemiddeld schadebedrag (euro)            1.319      (1.430)

 

Schadelast personenauto’s oorzaken in 2017 in euro (tussen haakjes 2016)

Totaal                                                         2.933.092 (2.744.798)

Aanrijding                                                  2.446.567 (2.062.300)

Brand                                                             28.493      (23.285)

Diefstal                                                           69.873      (46.500)

Diefstal/inbraak                                              94.488    (105.126)

Storm/Hagel                                                   76.490    (304.380)

Vandalisme                                                     28.182     (28.680)

Overig                                                            186.999  (174.527)