TOTAL loss: kans of bedreiging voor schadeherstellers?

 

14 maart 2019

Op dinsdag 12 maart organiseerde brancheorganisatie FOCWA een bijeenkomst over het proces bij voertuigen die total loss zijn. Leden van FOCWA waren te gast bij ARN (voorheen Auto Recycling Nederland) in Tiel.

FOCWA krijgt regelmatig vragen en opmerkingen van haar leden over het proces van voertuigen die total loss zijn. Vaak ziet men total loss wel als een opportuniteit voor het bedrijf, maar ervaren sommige leden het proces als arbeidsintensief, is er sprake van lange ophaaltijden en een niet transparante eenduidige financiële afhandeling. De brancheorganisatie vond het daarom tijd om hierover de dialoog aan te gaan met haar leden.

Op 12 maart organiseerde FOCWA een discussieavond i.s.m. ARN bij de Post-Shredder Technologie (PST) fabriek van ARN in Tiel met medewerking van STIBA en het VbV. In deze fabriek komt al het auto-shredderafval van Nederland binnen. Dit materiaal wordt omgezet in onder andere grondstoffen voor nieuwe toepassingen als kunststof bumpers. Oftewel een passende locatie om het over total loss voertuigen te hebben.

Dat het thema leeft, bleek al snel uit de onderwerpen die door FOCWA-leden werden aangehaald. Want wat is total loss? Bestaat hier wel een eensluidende definitie en afwikkelproces voor? Voor schadeherstelbedrijven begint het heel erg vaak bij de consument die geen idee heeft over welke polisvoorwaarden van toepassing zijn, ze een eigen risico dienen te betalen en hoe een total loss afwikkeling gebeurt. De polisvoorwaarden hebben grote invloed op het eigenaarschap van het total loss voertuig en de wijze van de afhandeling die hiermee gepaard gaat. Leden maken zich ook zorgen over de oplopende kosten van een total loss afwikkeling, het totale communicatietraject over de waardevaststelling, het milieubewust opslaan en verwerken van een total loss voertuig, het veilig stellen en de opslag van het voertuig en de kosten van een volledige schadediagnose vergt kennis en tijd.

Door kennis en kunde zijn er natuurlijk ook voertuigen die niet total loss verklaard worden en in het herstelproces terecht komen, met of zonder vermelding, Wachten Op Keuren. In de markt bekend als WOK-melding. Leden geven aan dat de wachttijden voor het keuren per regio zeer sterk variëren wat voor een kostenverhoging zorgt.

Femke Teeling, directeur FOCWA: “Als brancheorganisatie staan wij voor de belangen van onze leden. In gesprek met elkaar komen de aandachtspunten naar boven die wij samen met de stakeholders in de markt zullen opnemen. De signalen die wij ontvangen gaan over de vergoedingen die onze bedrijven krijgen voor de afhandeling van total loss voertuigen. Tegelijkertijd merken we dat onze leden veel regeldruk ervaren en in aanraking komen met wachttijden bij RDW voor WOK-meldingen. Dit terwijl al onze schadeherstelbedrijven gecertificeerd zijn en beschikken over de noodzakelijke kennis en kunde om veilig en kwalitatief herstel te borgen.”

Conclusie van de avond: ondanks de vele suggesties over hoe de afhandeling van total loss voertuigen nog beter kan, zien de meeste aanwezigen total loss zeker als een kans voor hun bedrijf.

bron en foto: Focwa