Terugdringen aantal verkeersdoden stagneert in Europa; Nederland laat minste progressie zien

In 2017 vielen er 25.250 verkeersdoden op de Europese wegen. Dat is 2% minder dan in 2016, maar in de laatste vier jaar is de daling slechts 3%. Dit staat in het 12e Road Safety Performance Index-rapport dat de European Transport Safety Council vorige maand publiceerde. Met deze cijfers is een halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 niet haalbaar. Hiervoor is een jaarlijkse daling van 6,7% nodig. Estland en Griekenland zijn de enige Europese landen die dit doel halen. Nederland laat samen met Zweden en het Verenigd Koninkrijk de minste progressie zien in het terugdringen van het aantal verkeersdoden.

Volgens Antonio Avenoso, Executive Director van European Transport Safety Council, moeten individuele landen in de EU op korte termijn met maatregelen komen om de belangrijkste oorzaken van ernstig letsel te voorkomen. Dit zijn te hard rijden, rijden onder invloed, afleiding en het niet dragen van een autogordel.

In 2010 stelde de EU zich ten doel de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersdoden in 2020 met 50% te verlagen, waarvoor een jaarlijkse verhoging met 6,7% nodig was. Dat doel wordt echter niet gehaald met een gemiddelde jaarlijkse daling van 3,1%.  Vorig jaar kwamen op de wegen in de EU 25.500 mensen om het leven, een daling met 2% t.o.v. 2016 en met slechts 3% in de afgelopen vier jaar.  Van de 32 onderzochte EU-landen slaagden er 22 in het aantal verkeersdoden te reduceren. De beste resultaten werden gerealiseerd in Estland (min 32%), Luxemburg (min 22%), Noorwegen (min 21%) en Slovenië (min 20%).