“Succesvolle start NIVRE Klachtenloket van de Geschillencommissie”

Op 1 september 2022 is er naast de nieuwe invulling van de tuchtcommissie ook het NIVRE Klachtenloket geopend. Beide, Tuchtcommissie en Klachtenloket, worden uitgevoerd door De Geschillencommissie. Het NIVRE Klachtenloket behandelt onafhankelijk en onpartijdig de klachten van klanten ten opzichte van NIVRE register-experts en/of expertisebureau. Het klachtenloket heeft een bemiddelende rol richting klager en de expert en/of het expertisebureau. Het voordeel van deze werkwijze is dat een expert of het expertisebureau zelf de mogelijkheid heeft om samen met de klager naar een oplossing te zoeken.

De invoering van het klachtenloket is voor het laatste kwartaal van 2022 al zeer succesvol gebleken. Daar waar voorheen klachten direct werden doorverwezen en behandeld door het voormalig Tuchtcollege, blijken nu de klachten door tussenkomst van het NIVRE Klachtenloket bijna allen opgelost te kunnen worden.In totaal werden er in het laatste kwartaal van 2022, 12 klachten behandeld, waarvan er 11 werden opgelost tussen klager en expert / expertisebureau. Een uitgebreide rapportage zal gedeeld worden met betreffende branches.