Stichting Salvage op zoek naar nieuwe directeur

 

In verband met de naderende pensionering van de huidige directeur Brenda Reinders is de Stichting Salvage op zoek naar een nieuwe directeur. Hiervoor is inmiddels een wervingsprocedure gestart (zie volgende artikel). Brenda Reinders (64) is vrijwel vanaf de start van Salvage in 1986 betrokken bij de stichting, grotendeels als directeur. Zij zal tot haar pensionering bij ‘Salvage’ betrokken blijven en haar opvolg(st)er inwerken

De vanuit Apeldoorn opererende stichting verleent namens de gezamenlijke verzekeraars, verenigd in het Verbond van Verzekeraars,  landelijk eerste hulp en opvang na calamiteiten zoals brand, storm en waterschade, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Daarvoor beschikt zij over een team  met meer dan 140 salvagecoördinatoren en zeven medewerkers  op het kantoor in Apeldoorn.

In 2017 ontving Stichting Salvage 4.893 meldingen (oproepen via de alarmcentrale van de brandweer). Dit betekende een stijging van 18,5% ten opzichte van 2016, onder meer dankzij de uitbreiding van het werkterrein van de Stichting calamiteiten met water- en stormschade. De meldingen hadden betrekking op 7.350 objecten, waaronder 2.467 belendingen.  Het overgrote deel van de meldingen – 87,9% – had brand, bliksem of explosie als oorzaak, bij 10,7% was dat waterschade en bij 0,9% stormschade.

In de eerste zeven maanden van dit jaar werd Salvage bij brand-, explosie-, storm- of waterschade in 5.055 objecten ingezet. Dit betekent een stijging van 14% ten opzichte van het aantal objecten in dezelfde periode in 2017 (4.432 objecten). Alleen al in juli 2018 werd Salvage voor 778 objecten ingezet. Dit waren er ruim 200 meer dan in juli 2017 en het was veruit de hoogste score voor een julimaand. In 2018 deden zich 113 branden met asbest voor. Ook dit betekent een behoorlijke stijging ten opzichte van 2017 (85 branden). De dienstverlening  van Salvage wordt door gedupeerden hoog gewaardeerd: gemiddeld 8,8.