Stichting Incident Management Nederland: Meeste ongevallen in 2017 op Brienenoordbrug bij oprit Feijenoord

De oostbaan van de Van Brienenoordbrug bij de oprit Feijenoord was het gevaarlijkste stuk snelweg van 2017. Tussen de hectometerpalen 21,0 en 22,0 van de linkerbaan van A16 vonden 48 ongevallen plaats. De koploper van vorig jaar, de noordbaan van de A12 bij Gouda in de richting Den Haag, eindigde als tweede, samen met de rechterbaan van de A 20 bij de afslag R’dam-Centrum/Sint Franciscus Ziekenhuis (beide 43).  Opvallende nieuwkomer in de lijst van gevaarlijke wegvakken was de A1 tussen het tankstation Palmpol en de afrit naar de A30. Daar gebeurden vorig jaar 42 ongevallen, bijna drie keer zo veel als in voorgaande jaren.

Het wegvak op de Van Brienenoordbrug staat al jaren in de top tien van gevaarlijkste stukken snelweg van Nederland. Volgens Richard Doorneveld, directeur van de in dit gebied actieve IM-berger Jan van de Graaf jr., doen de meeste ongevallen zich voor op de parallelbaan van de brug. Daar ontstaan ongevallen door de lage snelheid van het verkeer dat van de zeer bochtige oprit afkomt. Veel automobilisten onderschatten de lengte van de invoegstrook en voegen in voordat ze voldoende snelheid hebben.

Gevaarlijkste 1km wegvakken in 2017

Rang 2017 Rang 2016 Weg Weghelft Hectometer Ongevallen
1 (6) A16 Li 21,0 – 21,9 48
2 (1) A12 Li 27,0 – 27,9 43
3 (2) A20 Re 30,0 – 30,9 43
4 (123) A1 Re 53,0 – 53,9 42
5 (8) A10 Re 11,0 – 11,9 42
6 (29) A20 Re 42,0 – 42,9 42
7 (28) A28 Li 2,0 – 2,9 40
8 (5) A10 Li 30,0 – 30,9 37
9 (11) A8 Li 1,0 – 1,9 35
10 (65) A9 Li 21,0 – 21,9 35

 

A1, A12 en A28

Op de A12 bij Gouda ging het in het afgelopen jaar beter dan in 2016. Op de twee aaneengesloten wegvakken tussen de hectometerpalen 27,0 en 29,0 van de noordbaan van deze weg werden 71 ongevallen geteld, 27% minder dan in het jaar daarvoor. Dit is waarschijnlijk een gevolg van het toenemend gebruik van de parallelroute langs de A12 die eind 2016 is opengesteld. Automobilisten die vanuit Gouda naar Den Haag willen rijden, hoeven daardoor niet langer de rijstroken naar Rotterdam over te steken om de rijbaan naar Den Haag te bereiken.

Opmerkelijk was het grote aantal ongevallen op de A1 bij Barneveld in de richting Apeldoorn. Dit stuk weg ligt vlak voor de afslag naar de A30. Op die afslag stagneert vaak het verkeer. De file die daarbij ontstaat is zo lang dat de uitvoegstrook van de A1 te kort is om het afslaande verkeer te verwerken. Weggebruikers moeten dan gebruik moeten maken van de vluchtstrook en dat kan uitvoegende voertuigen in de problemen brengen. Dit gebeurde in 2017 vaker dan in voorgaande jaren als gevolg van de afsluiting van de N805, iets verderop. Deze dwingt al het verkeer richting Barneveld om via de A30 te rijden, waardoor de betrokken afslag in 2017 veel drukker was dan in vorige jaren.

Ook het begin van de A28 bij de Uithof in Utrecht en het eindpunt van de A8 vanuit Zaandam waren in 2017 opvallend vaak het toneel van verkeersongevallen. Deze wegvakken laten al jaren een gestage stijging van het aantal ongevallen zien. Beide belandden in 2017 voor het eerst in de top tien van de stukken snelweg met het grootste aantal ongevallen van het land.

Gevaarlijkste 5km wegvakken in 2017

Rang 2017 Rang 2016 Weg Weghelft Hectometer Ongevallen
1 (1) A10 Re 10,0 – 14,9 114
2 (4) A16 Li 20,0 – 24,9 111
3 (18) A10 Li 20,0 – 24,9 108
4 (11) A28 Li 0,0 – 4,9 104
5 (7) A16 Re 20,0 – 24,9 101
6 (2) A12 Li 25,0 – 29,9 96
7 (9) A20 Re 30,0 – 34,9 93
8 (10) A4 Re 30,0 – 34,9 90
9 (6) A2 Li 110,0 – 114,9 89
10 (3) A16 Li 15,0 – 19,9 89

 

De ranglijst van het aantal ongevallen op wegvakken met een lengte van 5 kilometer vertoonde weinig verschillen met het voorgaande jaar. De noordbaan van de A10 bij Watergraafsmeer was voor het vijfde achtereenvolgende jaar koploper. De beide rijbanen van de A16 ter hoogte van de Van Brienenoordbrug bezetten de tweede en de vijfde plaats.

.Foto Stichting Incident Management