Slachtofferhulp Nederland: “Wij streven ernaar letselslachtoffers alleen nog te verwijzen naar keurmerk-dienstverleners”

Slachtofferhulp Nederland wil te allen tijde voorkomen dat een slachtoffer een tweede keer slachtoffer wordt omdat hij of zij in handen valt van een ondeskundige of malafide dienstverlener. “Slachtoffers van letselschade moeten bij de afwikkeling van schade ondersteuning krijgen van dienstverleners die oog hebben voor hun belangen. Met de komst van het NKL wordt het voor slachtoffers duidelijk welke dienstverleners dat zijn en zijn zij verzekerd van klantgerichte en deskundige hulp. Slachtofferhulp Nederland streeft er dan ook naar alleen nog te verwijzen naar dienstverleners die bij het keurmerk zijn aangesloten”, zegt Rosa Jansen, bestuursvoorzitter van Slachtofferhulp Nederland, op de website van haar organisatie.

Per 1 januari 2021 is het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) in werking getreden. Een belangrijke ontwikkeling volgens Slachtofferhulp Nederland, aangezien slachtoffers van letselschade hierdoor weten waar hun belangen veilig zijn. Het keurmerk is een volgende stap in de professionalisering van de letselschadebranche en levert een bijdrage aan een snellere en efficiëntere afwikkeling van letselschadezaken.

Rosa Jansen  staat volledig achter het keurmerk: “Mensen die slachtoffer zijn geworden hebben al iets ingrijpends meegemaakt. Ze zijn, door omstandigheden van buitenaf, de regie over hun eigen leven kwijtgeraakt. Het is belangrijk dat zij die snel terugkrijgen en verder kunnen met hun leven. Als de afwikkeling van de schadevergoeding niet goed wordt opgepakt en afgewikkeld, kan dat nogal wat consequenties hebben. Te laat erkenning en herkenning krijgen, schuift herstel naar achteren.”

Slachtofferhulp Nederland helpt jaarlijks honderdduizenden slachtoffers. Een groot deel van hen wordt geconfronteerd met letselschade als gevolg van een verkeersongeval, een misdrijf of een bedrijfsongeval. “Een snelle en efficiënte afwikkeling van letselschadezaken is van groot belang.